Rabu, 16 Ogos 2017

IJM Land Half Marathon 2017 - Membina Masyarakat Gaya Hidup Sihat

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Setelah hampir sebulan kita merayakan Aidilfitri, kini tiba masanya rakyat Malaysia bersiap sedia untuk memulakan rutin harian dalam acara larian IJM Land Half Marathon 2017 yang telah berlangsung pada pagi Ahad 13 Ogos 2017 di Dataran Centrio, Seremban 2. Ini merupakan acara marathon tahunan anjuran IJM Land Berhad yang telah diadakan buat kali ke-6 dan lebih menarik lagi penyertaan untuk kali ini sangat luar biasa ramai dari semua lapisan masyarakat untuk mencabar diri mereka serta menguji ketahanan fizikal dalam larian yang diadakan.

Lebih daripada 7,500 peserta dari seluruh Malaysia dan negara luar seperti Jepun, Korea, New Zealand, United Kingdom dan Filipina berada seawal pagi dan berkumpul di Dataran Centrio, Seremban 2 untuk larian IJM Land Half Marathon 2017. Dalam tempoh 6 tahun, acara tahunan ini terus menarik penyertaan dan semakin kukuh dalam kalangan masyarakat yang berada di komuniti penduduk Seremban 2 dan kawasan sekitarnya untuk mengatasi rekod sebelumnya seramai 6,000 penyertaan pada tahun 2016.

IJM Land Half Marathon 2017 di Dataran Centrio, Seremban 2
IJM Land Half Marathon 2017

LeYa dan beberapa rakan wakil blogger turut hadir dalam acara IJM Land Half Marathon 2017. Ini adalah satu aspirasi IJM Land untuk mengetengahkan gaya hidup sihat kepad semua lapisan masyarakat serta memberi kesedaran dan keprihatinan dalam membantu golongan yang kurang berkemampuan iaitu Pertubuhan Hospice Negeri Sembilan dan Pertubuhan Penyakit Lisosomal Malaysia (MLDA).

Pertubuhan Hospice Negeri Sembilan
Pertubuhan Penyakit Lisosomal Malaysia (MLDA)

Run Together, Bond Stronger

Dengan tagline "Run Together, Bond Stronger", IJM Land Half Marathon mempunyai jarak larian sejauh 21KM, di samping 10KM bagi kategori junior lelaki dan perempuan berumur 12 hingga 17 tahun dan juga kategori 'fun run'. Ia kini semakin mendapat sambutan ramai peminat sebagai satu platform bagi mengeratkan hubungan silaturrahim sesama keluarga, jiran tetangga, rakan-rakan dan komuniti masyarakat yang hadir untuk menyokong gaya hidup sihat dan sejahtera. 

Peserta larian yang masih bersemangat kental di upacara penutupan IJM Land Marathon 2017
Top 3 Acara Larian Kategori Lelaki Terbuka 21KM

Pemenang bersama Maskot
IJM Land Half Marathon 2017 dimeriahkan lagi dengan deretan booth yang menawarkan popcorn, cotton candy, ais krim, badut belon dan banyak lagi secara PERCUMA. Selain itu, terdapat juga perunding nasihat kesihatan yang anda boleh dapatkan secara percuma di situ. Lebih menarik lagi, peserta marathon dihangatkan lagi dengan cabutan bertuah yang bernilai lebih RM15,000 untuk dimenangi termasuk barangan elektrik dan hadiah utama Apple iPhone 7Plus dan Sharp LED Smart TV.

2nd place Veteran Category

Run Together, Bond Stronger
Dalam kesibukan para peserta di majlis penutupan IJM Land Marathon 2017, sempat LeYa bergambar dengan seorang peserta paling tua, Uncle On Kim Hwa, 83 tahun yang masih kekal bertenaga menghabiskan larian 21KM. WoW!!! Hebat kan! 

Bersama Uncle On Kim Hwa, peserta 83 tahun yang bersemangat waja
Semua pelari yang telah berjaya melengkapkan perlumbaan tanpa mengira kategori diberikan beg goodie dengan isian hadiah menarik di dalam yang telah ditaja oleh Penaja Platinum, Yakult dan penaja lain bersama dengan Medal dan Sijil. 

5 Pemenang Larian 10KM Kategori Junior Lelaki

5 Pemenang Larian 10KM Kategori Junior Perempuan

5 Pemenang Larian 21KM Kategori Lelaki Terbuka

5 Pemenang Larian 21KM Kategori Lelaki Veteran

5 Pemenang Larian 21KM Kategori Perempuan Terbuka

5 Pemenang Larian 21KM Kategori Perempuan Veteran

IJM Land Half Marathon Challenge Trophy
Bestnya bila LeYa tengok para pemenang menerima hadiah menarik. IJM Land Half Marathon Challenge Trophy juga memperkenalkan juara terpantas di antara semua kategori kepada pasangan Ow Yong Jin Kuang (1 Jam 18 Minit) dan Yee Pei Ni (1 Jam 39 Minit). Awesome and so sweet kan pasangan ni! Berlari bersama-sama, lepas tuh menang dan dapat Piala IJM Land Half Marathon Challenge lagi. Tahniah LeYa ucapkan kepada dua pasangan ini. Piala ini akan dianugerahkan kepada pelari terpantas lelaki dan perempuan yang berjaya mempertahankan kejuaraan buat 3 tahun berturut-turut.

Persembahan Pembukaan Majlis Penutupan IJM Land Half Marathon 2017 dari Sekolah Chin Hwa, Negeri Sembilan

Jom Sihat Bersama Minuman Milo
LeYa happy sangat sebab dapat turut serta dalam acara IJM Land Half Marathon ni. Banyak betul sponsor. Antaranya ia telah disokong oleh Yakult (Platinum Sponsor), TDK (Penaja Emas), BMW Millennium Welt Seremban (Kenderaan Rasmi), 100 Plus dan Ice Mountain (Minuman Rasmi), Ultron (Pakaian Rasmi), Sin Chew Daily dan The China Press (Media Partners), Hospital Asia Columbia Seremban (Rakan Perubatan), Alpro Pharmacy (Rakan Amal), Pekel EC (Rakan dan Rakan Teknikal) dan Rakan Kongsi termasuk McDonald's, Spoon Health, 2XU, BioTech USA, Nestle Fitnesse dan Mydin Seremban 2. Makan pun tak henti. Macam-macam ada. Semuanya percuma pulak tuh. Memang best sangat!

LeYa dan Maskot IJM Land HAlf Marathon 2017
Nak lebih lanjut, boleh layari laman sesawang IJM Land Half Marathon 2017, www.ijmlandrun.com

1 ulasan:

Untuk sebarang pertanyaan, pengiklanan, tajaan, kolobarasi dan jemputan boleh hubungi LeYa melalui email anagurlz87@gmail.com