Khamis, 11 Mei 2017

Malaysian Supermoto Championship 2017

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...


Baru-baru ini, pada 05 & 06 Mei 2017 bertempat di Taman Tasik Permaisuri, Bandar Tun Razak, Kuala Lumpur telah berlangsung satu acara sukan perlumbaan motosikal, Malaysian Supermoto Championship 2017 (MSMC)


Majlis Pelancaran MSMC telah berlangsung pada hari Sabtu, 05 Mei di mana para peserta hanya menunjukkan skills pada pertunjukan demo sebelum perlumbaan sebenar pada keesokan harinya. Majlis pelancaran tersebut telah dirasmikan oleh YB Datuk Seri Utama Tengku Adnan bin Tengku Mansor, Menteri Wilayah Persekutuan dan YBhg. Datuk Seri Hj. Mhd. Amin Nordin bin Abd. Aziz, Datuk Bandar Kuala Lumpur

Seramai 70 peserta SuperMoto dari negara telah mengambil bahagian dalam litar perlumbaan 1KM bagi mendapatkan jumlah mata tertinggi di Kejohanan Pusingan 2 di bawah 5 kelas iaitu SM Open, SM Novice, SM CKD Open, SM CKD dan SM Veteran. Pesaing negara, Muhammad Ibrahim Norrodin, adik kepada pelumba motosikal Grand Prix Malaysia Muhamad Adam Norrodin, juara FIM Asia Supermoto Championship Muhd Habibullah Salleh (Gabit) dan Khairy Zakaria.



Keesokannya pada hari Ahad bersamaan 06 Mei, acara kemuncak Malaysian Supermoto Championship 2017 berlangsung dengan begitu meriah sekali. Dapat LeYa lihat pengunjung yang hadir sangat ramai dan memberi sokongan padu terhadap pelumba-pelumba motosikal. 


Muhamad Habibullah bin Mohd Salleh (Gabit) dari Selangor telah berjaya meraih tempat teratas dalam Pusingan 2 Malaysian Supermoto Championship 2017 di hadapan 35,000 penonton di Taman Tasik Permaisuri. Persembahan dari beliau telah memberikan satu kebanggaan dan sungguh menakjubkan di hadapan ribuan penonton dan 70 peserta SuperMoto dalam menghabiskan 800 meter perlumbaan trek.

Satu keajaiban dan kebanggaan buat negara. Gabit, Mohamad Khairy Zakaria (Hairy) dan Mohamad Khuzaini bin Mahmood telah memenuhi tiga podium tempat teratas bagi kategori profesional Kelas SM Open. Hadiah dan trofi telah disampaikan oleh YBhg. Datuk Rizalman bin Dato 'Mokhtar, Penasihat Ahli Lembaga Pengarah Kuala Lumpur. Oleh itu, dengan kemenangan mereka dari Kelas SM Open telah melayakkan secara automatik ke salah satu acara sukan permotoran pada akan datang, FIM Asia Supermoto Championship 2017.


Bahang matahari ditambah lagi haba dari trek perlumbaan, Gabit telah dicuri tumpuan dalam kedua-dua kategori SM Open; Moto 1 dan Moto 2. Gabungan perlumbaan antara SM Open dan SM Veteran tidak menghalang hasratnya untuk mempercepatkan langkah menuju ke garisan penamat dengan catatan masa 11:21,960 untuk kedua-dua perlumbaan.
 
It was an eye opening race by budding and professional athletes. I have also witnessed our young riders’ potential in the two-wheel motorsports industry. Our country holds the potential to ace the international motorsports scene should the right channel be implemented to nurture these talents,” said Datuk Rizalman.

“With the growing interest towards motorsports in Malaysia, it is important that we embrace the growing culture and transform it into an economic advantage for the country. This will lead to the birth of an industry that will benefit Malaysia in the long run,” he added
.
Kedua-dua pelumba, Gabit dan Hairy menunjukkan persembahan yang sangat mengujakan kepada semua penonton di mana mereka bersaing sengit untuk merebut kejuaraan. Menunggang dalam keadaan pergelangan tangan Gabit cedera, tidak mematahkan semangat untuk meneruskan perlumbaan di Moto 1.

Dalam perlawanan di Moto 2 pula, Gabit lebih tangkas lagi dengan motosikal KTM nya. Beliau telah menunjukkan kelajuan maksimum yang sangat luar biasa dan hampir tergelincir di beberapa landasan di bahagian off-road. Namun, dengan skill dan pengalaman yang luas, beliau telah menjarakkan jurang antara Hairy dan sekaligus menjuarai perlumbaan tersebut.

Menurut Gabit, "Hairy adalah pesaing utama dan kuat dalam memenangi perlumbaan itu. Saya percaya bahawa kedua-dua di antara kami telah belajar banyak ilmu tentang permotoran dan mengeluarkannya dalam setiap kejohanan yang disertai."


Bintang baharu yang sedang melonjak naik, Ahmad Daniel Haiqal juga telah menunjukkan bakat dalam acara Kelas SM Novice dan meraih kejayaan di tempat juara. Pelumba berusia 18 tahun ini muncul sebagai tempat kedua (Naib Juara) dalam SM CKD dan tempat keempat dalam SM Open.


"Saya amat gembira dengan keputusan saya hari ini. Penyertaan dalam 3 kategori akan meluaskan lagi kemahiran saya dalam sukan bermotor. Saya juga akan meneroka ke dalam sukan lain untuk mendapatkan lebih banyak pengetahuan dalam industri sebelum menceburi niche saya."
 

Keputusan Perlumbaan MSMC 2017 (Kategori SM Open) 


Pos
Bike No.
Name
Moto 1 Total
Laps
Moto 1 Total Time
Moto 1 Total Points
Moto 2 Total Laps
Moto 2 Total Time
Moto 2 Total Score
Round 2 Total Points
1
1
Muhd  Habibullah bin Mohd Saleh
19
11:21.960
25
20
11:42.972
25
50
2
32
Mohammad Khairi bin Zakaria
19
11:22.363
22
20
11:45.710
22
40
3
47
Mohamad Khuzaini bin Mahmood
18
11:23.805
20
19
12:10.141
18
38
4
99
Ahmad Daniel Haiqal
16
11:24.508
16
19
12:03.709
20
36
5
7
Pedro Wuner
18
11:41.491
18
18
12:10.141
16
34
 
Kejohanan SuperMoto Malaysia telah dianjurkan oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur, dengan kerjasama Asia Supersports Group, Ultra Blue Sdn Bhd, E-Plus Global Sdn Bhd dan Yayasan Bakti Tun Razak. Perlumbaan itu dibenarkan oleh Persatuan Automobil Malaysia (AAM); disokong oleh Kementerian Wilayah Persekutuan dan Biro Pelancongan Kuala Lumpur.

DBKL : www.dbkl.gov.my
Asia Supersports Group S/B : www.supermotoasia.com
E-Plus Global S/B : www.eplusglobal.com
 


Untuk maklumat lanjut, sila layari Facebook Malaysian SuperMoto Championship (MSMC) atau Instagram at @malaysiansupermotochampionship.

2 ulasan:

Untuk sebarang pertanyaan, pengiklanan, tajaan, kolobarasi dan jemputan boleh hubungi LeYa melalui email anagurlz87@gmail.com