Isnin, 5 Ogos 2019

NKF Glow Run 2019 Meriah Dengan Warna-Warni Lampu Neon & Berjaya Membantu Pesakit Buah Pinggang

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Buat pertama kalinya tahun ini LeYa menyertai larian dalam acara NKF Glow Run 2019 yang berlangsung di Malaysia Agro Exposition Park Serdang (MAEPS) pada Julai lalu. Bila dikatakan pertama kali tu, excited juga lah untuk merasai pengalaman berlari ni. Yang bestnya pula, larian ini diadakan pada waktu malam dengan diterangi warna-warni lampu neon yang bergemerlapan dan sangat menyeronokkan dengan suasana yang begitu meriah.


Sebelum melangkah lebih jauh, jom LeYa terangkan serba sedikit mengenai NKF Glow Run 2019 ni. NKF Glow Run diadakan bertujuan mempromosikan tentang kesihatan buah pinggang dalam kalangan dewasa sambil meningkatkan kesedaran kepada umum tentang penyakit buah pinggang kronik melalui aktiviti yang menyeronokkan dan menarik ini.


Setelah pendaftaran dan penukaran baju selesai, setiap peserta disusun mengikut kategori dengan neon-coloured liquid yang bertemakan warna-warni menerangi litar. Yang menarik pada malam itu adalah acara lantern light station yang dihiasi dengan lampu berwarna-warni. Kesemua prop ini sebenarnya memberi maksud tentang fakta buah pinggang kita ketika berfungsi dalam sistem badan kita. Memang unik dan menarik kan!

Memang sangat rugi jika tidak berswafoto sebagai kenang-kenangan. Turut menceriakan majlis pada malam itu ialah festival muzik yang dikelolakan oleh DJ Alexis Grace, DJ terkemuka di Malaysia.


Dalam pada itu, LeYa nak katakan, NKF Glow Run ini turut mendapat sambutan hangat dari konvoi kereta mewah dan motorsikal berkuasa besar Harley Davidson. Sebelum konvoi tiba di acara kemuncak, mereka telah mempromosikan kesihatan buah pinggang dan memberi kesedaran tentang penyakit buah pinggang ini di 1 Utama, Sunway Pyramid dan IOI City Mall.
"A great amount of effort has been put by the NKF team and various partners to ensure that the NKF Glow Run is a unique, excitement-filled and exhilarating event. Though this event was a joyous celebration of life, it also carried with it a rather serious message of the importance of preventing kidney disease as well as raising funds and hope for 1,700 NKF dialysis patients," kata Chua Hong Wee, Chief Executive Officer of NKF.


Aktiviti NKF Glow Run ini telah berjaya meraih sejumlah tunai RM120,000 dengan 3 buah mesin dialisis yang bernilai RM121,900. Pihak NKF amat bertuah dan mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua yang telah menyumbang dalam membantu meringankan pesakit buah pinggang. Kesemua hasil dan sumbangan yang diperoleh ini akan disalurkan ke rawatan dialisis kepada lebih daripada 1,700 pesakit miskin yang sedang menjalani rawatan di 28 buah pusat dialisis NKF di seluruh Malaysia.



Selesai upacara pelancaran, tibalah masanya para peserta memulakan langkah 5KM bersama-sama mengharungi trek yang telah disediakan. LeYa begitu teruja untuk melihat dan merasai pengalaman berlari sejauh 5KM itu. Fuuuhhhh.... Memang penat juga dirasakan. Sampai sahaja ke garisan penamat, cepat-cepat menuju ke 100 Plus untuk meneguk air isotonik pemberi tenaga. Hahaha.... Mencungap jugak bila dah lama tak aktif bersukan ni.

 

Alhamdulillah... berjaya juga menyelesaikan larian 5KM dengan penuh bersemangat dan rasa sihat sangat pada malam itu dapat mengeluarkan peluh-peluh dan lelemak yang hinggap lama di tubuh badan ni. Hehehe...


Menurut fakta lagi, di Malaysia kini sudah terdapat lebih daripada 50,000 pesakit dialisis yang mana 7,000 daripadanya adalah pesakit baru didaftarkan setiap tahun. Dianggarkan lebih dua kali ganda daripada itu menjelang tahun 2040 dan mampu menempatkan Malaysia di tempat ketiga sebagai penyakit buah pinggang tertinggi di dunia. Oleh itu, marilah kita sama-sama menjaga kesihatan untuk mengelakkan penyakit yang tidak diingini ini.


Sebarang maklumat lanjut mengenai aktiviti NKF dan cara untuk menderma kepada organisasi tersebut, boleh layari laman web http://www.nkf.org.my/ atau hubungi 03 - 7954 9048

10 ulasan:

  1. Tahniah.. dh join fun run.. seronok sebenarnya kannn.. liez pun nak join lagi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul3x... Seronok sangat. Dapat jugak la buang lelemak yg ada..hehe..

      Padam
  2. Assalamualaikum..
    Salam ukwah dari saya untuk anda..
    saya sudah follow anda #919

    Jom follow blog www.iyaseo.id

    Tinggalkan komen dan saya akan cuba membalas komen anda..
    Saya akan berusaha membalas kunjungan anda jika berkesempatan..
    Komen yang baik2 sahaja ye..
    Semoga ikatan ukhwah kita akan berterusan..

    Terima kasih sekali lagi..ya

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumussalam...
      Terima kasih..

      Iye... LeYa terus ke blog kamu juga

      Padam
  3. Menariknya ... Seronok lah, gaya hidup sehat sambil beramal.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul3x... Rasa nak join lagi lepas ni kalau ada

      Padam
  4. seronoknya lena dpt join fun run waktu malam. meriah haa dengan sambutan dari para peserta.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Seronok3x. Bak kata UpinIpin. Hehe... Nanti kalau ade lagi leya ajak Kak ana ye

      Padam

Untuk sebarang pertanyaan, pengiklanan, tajaan, kolobarasi dan jemputan boleh hubungi LeYa melalui email anagurlz87@gmail.com