Thursday, 22 August 2019

McDonald's Malaysia Raikan Identiti Sebagai Syarikat Malaysia Melalui Citarasa Tempatan

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

"Aku merenung ke luar jendela. Memerhati kanak-kanak riang sedang bermain dengan gembiranya. Seronok tengok mereka tidak perlu memikirkan banyak perkara."

Aku terus melangkah lesu ke meja komputer. Beberapa helaian gambar dalam memori laptop diselak untuk dipilih sebagai gambar terbaik dalam Blog Kesayangan Milikku. Satu keluhan berat dilepaskan tatkala memikirkan terlalu banyak kerja-kerja yang belum disiapkan. 

***********************************

Teeetttttt..... Apahal tetiba seketul LeYa ni berjiwang pulak. Hahaha... Lain maciamm teruk betul dia punya intro... Kah..Kah...Kah...


McDonald's Malaysia Raikan Identiti Sebagai Syarikat Malaysia Melalui Citarasa Tempatan

Berbalik kepada situasi dan hakikat sebenar. Baru-baru ini LeYa berkesempatan meraikan sambutan kemerdekaan ke-62 dengan meraikan 37 tahun McDonald's Malaysia di Bukit Bintang, Kuala Lumpur, lokasi pertama yang dibuka pada tahun 1982. Kalau korang nak tahu, korang dah boleh panggil dengan panggilan "Mekdi" yang sering kita sebut-sebut tu sebab dah diiktiraf dan jelas terpampang di papan tanda restoran McDonald's Bukit Bintang.

Dek keprihatinan rakyat Malaysia yang sentiasa menyokong pembangunan jenama McDonald's, jadinya panggilan mesra Mekdi diberikan agar ia lebih mesra dan mengeratkan lagi hubungan antara rakyat Malaysia.


Yang menariknya lagi, dalam kita meraikan Bulan Kebangsaan ni, McDonald's Malaysia turut memperkenalkan hidangan kegemaran tempatan rakyat Malaysia iaitu Nasi Lemak McD dengan versinya tersendiri. Hidangan nasi lemak itu disajikan lengkap dengan nasi bersantan yang wangi, ikan bilis rangup, timun segar dan telur goreng berserta sambal yang pedas lagi enak. Tambahan pula, korang boleh juga menambah selera dengan Ayam Goreng McD dan secawan Teh Ais Limau. Memang menggiurkan LeYa bila teringat saat menyuapkan sesudu demi sesudu ke mulut. Auuummmmm.... Yummy!


Bukan itu sahaja. Selain menu utamanya, turut diperkenalkan juga menu mengikut citarasa Malaysia seperti Nasi Lemak McD dan Extra Spicy Ayam Goreng McD. Citarasa tempatan ini turut diberi kombinasi yang sungguh menyelerakan dengan menu pencuci mulut seperti McFlurry Cempedak, Pai Jagung dan Kon Cendol.

 

Nasi Lemak McD kini boleh didapati di semua restoran McDonald's Malaysia di seluruh negara dan akan menjadi menu tetap, 24 jam sehari. Harga bagi setiap hidangan adalah

Set Nasi Lemak McD + Milo Ais (Sarapan Pagi) = RM5.99
Set Nasi Lemak McD + 1 Keping Ayam Goreng McD + Teh Ais Limau = RM12.99
Set Nasi Lemak McD + 2 Keping Ayam Goreng McD + Teh Ais Limau = RM15.99



McDonald's Malaysia - Berjiwa Malaysia

Sejak pembukaan restoran pertamanya di Bukit Bintang pada tahun 1982, hampir kesemua perniagaan McD Malaysia dikendalikan mengikut kehendak tempatan yang bermula daripada menunya, pembekal, pemegang francais, komuniti dan inisiatif amal. Antaranya seperti:

Penggunaan bahan-bahan tempatan
80% daripada bahan-bahan McDonald's Malaysia diperolehi di Malaysia sendiri. Segala-galanya daripada ayam, sayur-sayuran dan sos cili kegemaran rakyat tempatan turut dihasilkan dan diperolehi dalam negara. Hanya bahan-bahan tempatan yang paling segar dan berkualiti tinggi digunakan dalam semua menu menarik yang ditawarkan.

Restoran didukung oleh tenaga kerja warga Malaysia
McDonald's Malaysia kini menggaji seramai 14,000 rakyat Malaysia dan syarikat itu sangat komited menyediakan pekerja tempatan dengan peluang yang saksama dan berkualiti bagi pembangunan, latihan dan kemajuan kerjanya di setiap peringkat.


Pemegang francais 100% warga Malaysia
McDonald's Malaysia terus bekerjasama rapat dengan usahawan tempatan untuk mengembangkan jenama itu di tempat-tempat seperti Sabah dan Sarawak. Kesemua 21 pemegang francais tempatan adalah warga Malaysia yang mengendalikan lebih 30 restoran di seluruh Malaysia.

Aktiviti akar umbi setempat
Restoran McDonald's di seluruh negara menyumbang semula kepada masyarakat menerusi penganjuran pelbagai inisiatif seperti sumbangan makanan kepada badan amal kebajikan, sambutan Hari Guru serta bantuan kepada mangsa banjir. Pada tahun 2018 sahaja, McDonald's telah menganjurkan lebih daripada 10,000 aktiviti kemasyarakatan.


Inisiatif amal kanak-kanak Malaysia
Menerusi Persatuan Kebajikan Ronald McDonald (RMHC), McDonald's Malaysia terus menyokong program yang secara langsung meningkatkan kesihatan dan kesejahteraan kanak-kanak dan keluarga mereka. Satu lagi inisiatif yang dekat dengan McDonald's adalah program 'Kembali ke Sekolah' yang telah memanfaatkan seramai 23,000 kanak-kanak sekolah rendah miskin bandar sejak tahun 2017.


Menyedari populariti Nasi Lemak dalam kalangan rakyat Malaysia, McDonald's Malaysia juga telah memulakan petisyen di seluruh negara di laman web Change.org supaya Nasi Lemak diiktiraf secara rasmi sebagai hidangan kebangsaan Malaysia, dengan sasaran mengumpul 1 juta tandatangan menjelang Hari Malaysia (16 September). Jadi, jom lah kita sama-sama memartabatkan hidangan tradisi Nasi Lemak ni sebagai menu kebangsaan!

Sebarang maklumat, boleh layari http://chng.it/LDfjGDJsQs


Untuk maklumat mengenai tawaran menu McDonald's yang menarik bulan ini, boleh layari



Reaksi kOrang:

8 comments:

  1. rasa mcm bgga juga bila pniagaan francais mcm ni mmilih dan mgekalkn nasi lemak tempatan sbg pniagaan dorg kan. Ju singgah blogwalking pagi, salam jumaat awk =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye wak... Terima kasih singgah blog buruk LeYa ni ye..

      Delete
  2. kita belum cuba lagi aiskrim cendol tu...nanti nak try la drive thru

    ReplyDelete
  3. Ingatkan buat kat Kelantan sebab ejaan tu..biasa mek mek ni kat Kelantan je saya jumpa :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha... Kan.. Sape nama Mek Di tu untunglah.. Famous terus nama die nanti..😁😁

      Delete
  4. Dah tau dah nak breakfast apa pagi2 ni . Jom Mekdi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ajomm la kite ber Nasi Lemak di Mekdi.. Eh! Tapi dah siap masak dah.. Acaner tu?😁😁🤭🤭

      Delete

Untuk sebarang pertanyaan, pengiklanan, tajaan, kolobarasi dan jemputan boleh hubungi LeYa melalui email anagurlz87@gmail.com