Khamis, 14 September 2017

Seminar Pelancongan Muslim Jepun - Memperkasa Industri Pelancongan Islam

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...


Seminar Pelancongan Muslim Jepun adalah usaha bersama JNTO (Japan National  Tourism Organization) dengan Visit My Japan dan MATTA Fair yang telah berlangsung pada 09 dan 10 September 2017 di Dewan Tun Dr. Ismail, PWTC, Kuala Lumpur.

Tujuan seminar adalah untuk membentuk saluran interaksi antara rakyat Malaysia lebih-lebih lagi rakyat Muslim yang ingin melancong ke negara Jepun. Mengambil inisiatif mendekatkan masyarakat Muslim untuk melancong ke negara Jepun yang mana sebelum ini kita diragui dengan kepayahan untuk mencari tempat makan yang halal dan ruang solat, telah dibukakan segala persoalan pada seminar tersebut. 


JNTO dan Visit My Japan  telah mewujudkan kesedaran dan memperluaskan lagi pengetahuan kepada pelancong-pelancong Muslim amnya mengenai pelancongan Islam yang boleh didapati di sana. Lebih menarik lagi, selebriti terkenal sendiri yang telang berkunjung ke Jepun memberikan sedikit perkongsian dan pengalaman mereka ketika melancong ke negara matahari terbit itu. Antara selebriti yang telah bekerjasama pada hari itu adalah Hanis Zalikha dan Issey. 



Melancong ke Jepun? Apa yang perlu sedia?

Seperti yang kita maklum, negara Jepun adalah negara yang sangat indah dan mendamaikan. Ditambah lagi kepesatan teknologi yang canggih yang mana di negara kita sendiri pun belum mencapainya. Hakikat ini telah membangkitkan aura LeYa untuk turut menjejakkan kaki ke Jepun bagi melihat dan merasai persekitaran di sana selain mempelajari budaya mereka, menikmati hidangan tempatan mereka dan melawat tempat-tempat pelancongan yang cantik di sana.

Dan kita juga tahu, masyarakat Jepun sangatlah berdisiplin dan bersopan santun. Sebelum menjejakkan kaki ke negara Jepun, elok juga kita belajar dan bersedia sebelum ke sana.
  1. Dinasihatkan untuk study sedikit bahasa mereka. At least ayat seperti Ohayo Gozaimasu (Selamat Pagi) dan Konnichiwa (Selamat Tengah Hari). Yang paling penting sentiasa bertutur ucapan terima kasih (Arigatou Gozaimasu) yang menjadi rutin harian mereka.
  2. Janganlah kita terbawa-bawa sikap kita di Malaysia apabila menaiki kenderaan awam. Di sana, mereka akan beratur kerana disiplin yang diterapkan dalam diri masing-masing. Bertoleransi dan hormat-menghormati lah ketika menaiki kenderaan awam di sana.
  3. Ketika di dalam kenderaan awam, hormati orang tua dan ibu mengandung. Beri ruang tempat duduk jika penuh.
  4. Tepati masa. Jangan lah buat janji Melayu di Jepun ye. Kata "on the way" tapi tak sampai-sampai lagi.Hehehe....
Dan mungkin banyak lagi tips yang korang boleh dapatkan dari orang yang pernah ke Jepun sendiri. 

Berkata pula soal waktu yang sesuai untuk melancong ke negara Jepun adalah satu perkara yang mungkin menjadi topik utama sebelum ke sana. Yelah! Kalau waktu dan cuaca tak sesuai, tak seronok lah kan bila sampai ke sana nanti. Untuk lebih terperinci nak tahu waktu atau cuaca yang sesuai untuk bercuti di Jepun, korang boleh layari laman web ini, http://www.melancongkejepun.com/waktu-sesuai-bercuti-di-jepun/.


Menariknya di hari seminar tersebut, pihak JNTO dan Visit My Japan bekerjasama memberi sedikit cenderahati kepada pengunjung yang sudi hadir ke seminar tersebut. Antara hadiah yang menjadi igauan setiap pengunjung sehingga membanjiri dewan adalah tiket penerbangan pergi dan balik ke Tokyo, Jepun. Wah! Memang lah best kan kalau dapat kan. FREE pulak tuh! Siapa lah tak nak kan.


Seorang pemenang wanita bertuah telah memenangi hadiah cabutan bertuah berupa tiket penerbangan ke Tokyo tersebut. Tahniah! Rezeki beliau. Pasti seronok sangat kan bila beliau menjadi tumpuan semua ketika berpeluang merangkul hadiah tersebut. Hehehe...



Seminar ini memberi gambaran mengenai pelancongan muslim di Jepun serta peranan pelancong sebelum melancong ke sana. Ia juga telah menjadi satu sumber buat LeYa dan Otomen sebagai koleksi rujukan untuk ke Jepun nanti.

Untuk maklumat lanjut, boleh layari laman Facebook seperti yang tertera di bawah:

6 ulasan:

  1. Balasan
    1. Kan3x... LeYa pun teringin nak jejakkan kaki ke sana

      Padam
  2. Akak dah sampai ke Jepon. 32 tahun yg lalu Hihi. Coba teka umur akak

    KakSu|Membantu ibu2 dirumah membina blog

    BalasPadam
    Balasan
    1. WoW!!! Lame tuh... Kalau 32 tahun lalu.. maksudnya dlm tahun 1985... Tapi umo akak maybe dah 50+ kot... Hehehe...

      Padam
  3. Salah satu tempat pelancongan yang ada dalam wishlist. Mudah2an satu hari nanti paniang umur ada rezeki ke sana.😊

    BalasPadam
  4. comelnya hanis zalikha..memang teringin nak pergi jepun

    BalasPadam

Untuk sebarang pertanyaan, pengiklanan, tajaan, kolobarasi dan jemputan boleh hubungi LeYa melalui email anagurlz87@gmail.com