Khamis, 28 November 2019

Festival Putrajaya LIFT 2019 Memperkasakan Celik Kewangan dan Masyarakat Digital

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Kali ni LeYa nak berkongsi dengan korang semua tentang Festival Putrajaya LIFT (Literacy in Financial Technology) 2019 yang dianjurkan Kementerian Kewangan Malaysia dengan kerjasama Bank Negara Malaysia (BNM) dan industri kewangan di Malaysia dalam usaha memperkasakan celik kewangan dan membina masyarakat digital. 


Festival ini berlangsung di tiga lokasi strategik iaitu Menara Perkeso@Putrajaya, Bangunan Suasana PJH dan Kompleks Kementerian di Putrajaya selama dua hari bermula dari 28 hingga 29 Disember 2019

Festival ini akan dipersembahkan dalam konsep yang menyeronokkan dan interaktif dengan persembahan seni dan teknologi serta turut memberi gambaran kewangan masa hadapan. Di samping itu, festival ini turut memberi inspirasi serta maklumat relevan dan praktikal terhadap pemerkasaan kewangan dalam dunia teknologi dan digital yang dinamik.


Menteri Kewangan, YB Lim Guan Eng berkata, "Festival ini bukan sekadar meningkatkan celik kewangan tetapi juga bertujuan untuk memperkasakan orang ramai dengan menyediakan maklumat terkini kewangan dan pembangunan teknologi baharu dalam ekonomi digital. Kami ingin memastikan kebersediaan anak muda kini dan masa hadapan dengan menjamin peluang ekonomi dan pekerjaan masa depan."

 

Turut dianjurkan ialah seminar, bengkel, ceramah dan pameran menarik daripada institusi kewangan dan syarikat fintech. Pelbagai perkhidmatan dan nasihat kewangan ditawarkan termasuk kaunseling kewangan, penyelesaian pertikaian, aktiviti untuk kanak-kanak, pembiayaan kewangan untuk PKS dan perumahan, semakan CCRIS serta informasi mengenai penipuan kewangan yang semakin berleluasa pada masa kini.

Pengunjung juga berpeluang melawat ke Pavillion Kewangan Digital dan 'Future Pods', yang merupakan pameran awam mengenai aspek kehidupan masa hadapan.


Festival Putrajaya LIFT juga merupakan sebuah pusat setempat rakyat yang menghimpunkan pelbagai acara menarik dan hiburan menerusi 'The Showcase, The Market and The Fringe'.

'The Market' akan ditempatkan di dalam dan di luar Bangunan Suasana A PJH yang berkonsepkan Pasar Glam, di mana pengunjung boleh membeli-belah serta ia menampilkan jenama kreatif terkemuka Malaysia tentang gaya hidup, fesyen dan kecantikan di tingkat 1 dan tingkat 2. Turut berlangsung juga perkampungan di luar bangunan seperti Pasar Seni, Pasar Botani dan Pasar Tradisi.

'The Fringe' pula merupakan ruang hiburan yang menampilkan persembahan kesenian teknologi tinggi, aksi-aksi jalanan dan persembahan kumpulan tempatan sepanjang malam.


Selain itu juga, terdapat sesi tertutup bersama wakil industri yang akan membicarakan tren digital terkini dan pelbagai perkongsian inovatif melalui segmen 'The Conference'.


Untuk maklumat lanjut, layari

Website

10 ulasan:

  1. menarik jugak festival ni tapi weekdays la pulokk

    BalasPadam
  2. best nya festical macam ni !!!!! psstttt-- ramai yang kantoi bab menguruskan kewangan tau.. hahahaha~

    BalasPadam
  3. alhamdulillah bestnya dapat menimba ilmu dan menarik ilmu macam ni ^_^

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ye betul tu. Jom lah ramai-ramai meriahkan gestival sambil belajar

      Padam
  4. Oooo... ingatkan LIFT elevator tu... hehe

    BalasPadam

Untuk sebarang pertanyaan, pengiklanan, tajaan, kolobarasi dan jemputan boleh hubungi LeYa melalui email anagurlz87@gmail.com