Isnin, 29 Jun 2020

Merentasi Tanjung Balau, Tanjung Sedili dan Tanjung Leman di Johor

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Bila PM umumkan dah boleh merentas negeri, kesemua rakyat Malaysia rasa bersyukur kerana boleh menjalani aktiviti seperti biasa tetapi dengan norma baharu yang disarankan kerajaan. Alhamdulillah... di kesempatan itu, LeYa dan Mr. Otomen Taro mengambil peluang untuk menziarah emak di kampung di Melaka. 

Kemudian, panjang langkah kami ke Johor Bahru untuk bertemu anak-anak buah yang tidak dapat balik disebabkan ayahnya masih bekerja di Singapura. Jadinya, selaku adik, Otomen Taro dan emaknya mengambil rasa inisiatif menjenguk keadaan anak-anak buahnya di sana. 

 

Sampai di Johor Bahru dah lewat malam. Kami pun tidur dahulu. Keesokannya, usai sarapan pagi, kami bertolak ke Desaru untuk menikmati pemandangan cantik di sana. Maklumlah, dah lama tak jalan-jalan. Bila diberi peluang ni, kami pun menjelajah lah ke tempat menarik yang ada.

Nikmati Pemandangan Laut Di Tanjung Balau, Kota Tinggi

Cuaca cerah pagi itu diselangi tiupan angin menyambut kedatangan kami untuk menikmati pemandangan di Tanjung Balau, Kota Tinggi, Johor. Perjalanan dari Pasir Gudang ke Tanjung Balau mengambil masa kira-kira 40 minit. 


Antara tarikan utama yang ada di pantai Tanjung Balau adalah formasi batuan akibat hakisan angin (wind-stress rock) yang boleh dilihat jelas ketika air surut. Ia dipercayai wujud sejak zaman Permo-karbon sekali gus lebih tua dari era Permian yang bermula sekitar 275 juta tahun silam.

Sebaik menghampirinya, selain kelihatan warna hitam seperti arang, jelas juga kelihatan strukturnya yang berlapis malah sekali pandang seperti tinggalan laluan lahar gunung berapi.


Singgah Santai Di Tanjung Sedili

Rancangan awal untuk meninjau Tanjung Balau diteruskan ke Tanjung Sedili. Kedamaian dan ketenangan ketika berada di situ menggamit langkah terus ke pantai seterusnya. Ditambah lagi langit biru bersatu dengan pesisir pantai landai mengungkap kedamaian untuk kami menikmatinya.


Tanjung Sedili merupakan sebuah kawasan di daerah Kota Tinggi, Johor. Ia terletak di muara Sungai Sedili di pinggir Laut China Selatan, kira-kira 40km dari Bandar Kota Tinggi. Kawasan ini dibahagikan kepada tiga kawasan utama iaitu Tanjung Sedili, Sedili Besar dan Sedili Kecil. 

Antara tarikan pantai yang boleh dilawati di situ adalah
  • Pantai Teluk Mahkota (Jason Bay)
  • Pantai Temalah
  • Pantai Sedili Kecil
  • Pantai Jason Bay Beach Resort
  • Pantai Mutiara Motor Beach Resort
  • Pantai Sedili Country Resort



Menyusuri Tanjung Leman Beach Resort

Tanjung Leman Beach Resort adalah sebuah resort yang dibina di pantai Tanjung Leman, Mersing dan dikelilingi oleh keindahan alam. Resort ini mempunyai pantai berpasir putih lebih dari 2 batu ditambah dengan perairan jernih dan dikelilingi dengan pemandangan Pulau Tinggi, Pulau Besar dan Pulau Sibu yang membangkitkan lagi suasana tenang dan damai.


Antara tarikan semulajadinya adalah batu laut yang indah, buah-buahan hutan, hutan berbukit, kicauan burung dan kehadiran haiwan seperti Gibbons, tupai Kerawak dan Burung Kenyalang yang pasti dapat melengkapkan lagi destinasi percutian korang.



Sarapan Pagi Di Restoran Sasa, Bukit Dahlia

Keesokan harinya, LeYa dan Otomen Taro mencuba hidangan Johor di Restoran Sasa, Bukit Dahlia. Sambil-sambil tu bertemu dengan rakan blogger yang paling sentiasa positif dan pandai buat Pickupline. Siapa lagi kalau tak blogger hebat, @ceritamak atau Mak Suzlin. Sempatlah LeYa nikmati hidangan Lontong atau Masak Lodeh Johor tu. Memang terbaik! Recommended.


Tq my husband. Amekkan gambar dengan mak kawasan ni.. Hehe...

Done jalan-jalan ambil angin luar selepas PKP di kawasan Desaru dan Kota Tinggi. Next vacation tak tahu ke mana pula arah tuju LeYa dan Otomen akan pergi. Hehehe.... Nak tengok tempat-tempat menarik yang LeYa singgah di JB, boleh rujuk link di bawah:
  1. Keindahan masjid terbesar di Johor Bahru
  2. Tempat menarik Johor Bahru yang wajib singgah
  3. Berbuka Puasa Masakan India Di Teratai Cafe, Lotus Desaru Beach Resort & Spa
  4. Apa aktiviti menarik yang boleh dilakukan bila bercuti di Lotus Desaru Beach Resort & Spa
  5. Homestay 2 tingkat di Bandar Dato Onn, JB
  6. Bermalam di SMS Private Stay, JB

Jadi, LeYa ucapkan selamat bercuti-cuti Malaysia ye untuk korang!

13 ulasan:

  1. Balasan
    1. Hahaha...mak kawasan tu ada di mana-mana.. kita tepek sini jadi kenangan.. haha

      Padam
  2. tanjung sedili tu kampung kita lah sis, hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lorr..yeke? Hehe.. Tapi cantik sgt pemandangan kat sane

      Padam
  3. Cantik Sedili ni rupanya hehehe ok lah nanti nak travel ajak kita hehehe

    BalasPadam
  4. wahhh bestnyaa jalan2 dengan family..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah... Di kesempatan yg ada dapatlah berpeluang santai bersama keluarga.

      Padam
  5. Lawanya laut desaru. Rasa nk ke sana je juga. Tak sabar tggu baby besar sikit. Baru leh ke sana sini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. InsyaAllah... Nanti baby dah besar sikit boleh bawak die jalan²..

      Padam
  6. cantik.. salam kenal. done follow sini.

    BalasPadam
  7. Hai semua

    Nama saya FRADESY RIRITIA, saya berasal dari indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu anda semua kebenaran, setiap orang yang anda lihat pada catatan mereka di blog dan laman web ini adalah pencuri (SCAMMERS), saya telah menjadi mangsa cerita mereka dan mereka telah merosakkan hidup saya.
    Saya tidak di sini untuk memberitahu anda kisah bagaimana saya ditipu dan bagaimana saya kehilangan banyak wang kepada mereka.

    Saya di sini untuk memberitahu anda SYARIKAT PINJAMAN sebenar dan sahajalah yang ALLAH hantar untuk mengubah hidup saya, mereka adalah SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL, mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen yang diiktiraf dan dibiayai oleh WORLD BANK.

    Mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen, mereka mempunyai syarat dan syarat pinjaman yang cukup besar, untuk menutup semua pinjaman mereka mampu dimiliki dan cepat dilunaskan tidak seperti syarikat palsu lain yang anda lihat di sini dalam talian yang akan mengambil wang anda tanpa mengeluarkan pinjaman anda,
    Tolong jangan tertipu oleh saksi yang mempunyai nombor dan whatsapp indonesia, mereka semua penipu, bagaimana syarikat individu boleh memberi pinjaman ?, itu harus menjadi pertanyaan pertama anda.

    Rakan-rakan saya di Asia, saya mohon anda mendengarkan saya ketika saya bersumpah kepada anda dengan nama Allah, bahawa saya mengatakan kepada anda semua kebenaran, Syarikat ALL GLOBAL GRANT LOAN, satu-satunya syarikat yang boleh dipercayai dan mereka akan memastikan anda menerima pinjaman anda setelah anda menyelesaikan proses pinjaman seperti yang diperlukan.
    Mengapa anda tidak menjadi antara berita baik ini dengan menghubungi mereka segera jika anda SANGAT MENARIK untuk meninggalkan perjuangan kewangan anda dan meningkatkan tahap kehidupan anda, berikut adalah EMAIL allglobalgrantloan@gmail.com.

    Anda bebas menghubungi saya di EMAIL fradesyriritia12@gmail.com saya untuk maklumat lebih lanjut, saya dengan senang hati akan mendengar anda berkongsi kisah kebahagiaan anda sendiri.
    Terima kasih semua, dan semoga ALLAH memberkati SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL kerana memberi saya kegembiraan baru ini.

    NAMA Syarikat: SEMUA PINJAMAN GRANT GLOBAL
    EMAIL Syarikat: allglobalgrantloan@gmail.com.
    Whatsapp Syarikat: +1(304)997-4034
    E-mel Saya: fradesyriritia12@gmail.com

    BalasPadam
  8. Outstanding article, believe me the way you interact is literally awesome I do respect that so much. I will instantly grab your rss feed to stay informed of any updates you make and as well take the advantage to share some vital information regarding the
    UNDETECTED FAKE BANK STATEMENTS FOR ONLINE VERIFICATION which many are not yet informed of. This is the UNDETECTED FAKE BANK STATEMENTS many Americans uses to get loans of all types, PPP loan, Auto loan, Mortgage loan etc approved within 24 to 48hours no matter your credit score. Not over demanding, I will also take the advantage to ask for your permission to join our 179.3k members TELEGRAM GROUP
    .As to share with us your ideas or any latest update on your blog.
    Thanks I am Scott from Globex, we are expecting you on our platform.

    BalasPadam

Untuk sebarang pertanyaan, pengiklanan, tajaan, kolobarasi dan jemputan boleh hubungi LeYa melalui email anagurlz87@gmail.com