Selasa, 14 Januari 2020

Tempat Makan Malam Terbaik Sempena Tahun Baru Cina Sekitar Bandaraya China

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Pastinya malam Tahun Baru Cina merupakan tarikh yang amat penting bagi keluarga dan rakan-rakan yang meraikannya untuk meluangkan masa bersama-sama menikmati hidangan makan malam.

Luangkan masa bersama keluarga dan rakan baik korang dengan tempat makan pilihan yang berada di bandaraya terbaik untuk menikmati perayaan Tahun Baru Cina 2020 ini.


1) Authentic Chinese Flavours dengan Modern Twist di Shanghai

Saat korang tersesat di celah-celah lorong antara muzium dan galeri di Shanghai, apa kata untuk merasai pengalaman di The Middle House, salah sebuah hotel yang paling berprestij di Shanghai. Cuba untuk nikmati Sui Tang Li - a shining star on the Shanghai food map dan rasai keselesaan tempatnya serta pengalaman kulinari Cina yang asli dengan sentuhan kontemporari. Restoran ini juga menawarkan kepada tetamu dengan 8 atau 10 menu untuk keluarga dan orang tersayang. Antara menunya adalah Dao Ting Noodle and Shrimp Roll in Hairy Crab Sauce, the decadent Preserved Crab cooked in 10Y Rice Wine, and served with Preserved Tomato, Plum Smoothie and Pan-Fried Hokkaido Scallop, as well as the tender and flavourful Steamed Baby Chicken with Abalone, Dried Scallop and Mushroom.

Boiled Almond Cream Soup, Steamed Chinese Glutinous Rice

Braised Crab Meat Soup, Fresh Tomato & Potato, Deep-Fried Shrimps Spring 

Dao Ting Noodle and Shrimp Roll, Hairy Crab Sauce

Jelly Fish, Italian Black Vinegar 

Preserved Crab, 10Y Rice Wine, Preserved Tomato, Plum Smoothie, Pan-Fried Hokkaido Scallops, Caviar

Sautéed Black Tiger Prawn, Chili Sauce, Steamed Cigar Bun

Steamed Baby Chicken, Abalone, Dried Scallop, Mushroom

Steamed Langoustine & Egg, Cuttlefish Sausage

Steamed Marble Goby Fish, Japanese Tofu Pudding, Green Pepper Sauce

2. Healthy and Guilt-free Vegan Hotpot di Chengdu

Bandaraya Gastronomi pertama Unesco, Chengdu juga menjadi pilihan kepada pelancong yang menggemari hiburan malam yang meriah dan persembahan opera tradisional. Dengan menikmati suasana nyaman dan mendamaikan, MIXUN Teahouse yang terletak di The Temple House menawarkan pengalaman Hotpot Vegan yang disempurnakan sebagai sebuah ode budaya hotpot di Chengdu. Para pengunjung boleh merasai pengalaman dengan berjemur di dalam suasana yang penuh keharmonian dan kekayaan di Chengdu sambil menikmati MIXUN Vegetarian Hot Pot Set for Two yang mana ia termasuk sembilan bahan, dua sos dan sup pilihan. Para pengunjung juga boleh mengambil bahagian dengan merasai Mixun Spicy Hot Pot yang menampilkan pemakanan sihat dan lazat di dalam periuk panas Sichuan. Selain itu, korang juga boleh menikmati teh Truffle dan Sup Pu'er Teh yang diadun bersama Teh, sweet Lily, Pumpkin dan Rice.

  
5 Sauces & MI XUN Spicy Hot Pot

 
Black Truffle and Pu'er Tea Pot & Lily, Pumpkin and Rice Pot

Lily, Pumpkin and Rice Pot

3. Colourful Cultural Traditions & Decadent Dishes di Hong Kong

Dikenali sebagai 'City of Life', Hong Kong mempunyai budaya dan sejarahnya tersendiri. Bersempena Tahun Baru Cina ini, apa kata korang rasai suasana malam yang hangat di kafe besar Upper House - Café Grey Deluxe. Mulakan dengan menikmati hidangan Kumquat Marinated Kingfish with Cucumber and Rice Crackers diikuti dengan hidangan utama Wagyu Beef Cheek with Dong Gwai Bouillon, Lotus Seeds and Wolfberries yang sangat juicy isinya dengan menggabungkan bahan-bahan asas dari Cina.

Kumquat Marinated Kingfish

Sepanjang Tahun Baru Cina ini, Cafe Gray Bar menyajikan Firecracker and Fortune - dua koktel asli dalam warna merah dan keemasan melambangkan perayaan Tahun Baru Cina. Sweet and tangy, Firecracker memberi rasa kejutan saat korang menyisip masuk ke mulut dengan dihiasi gula-gula Pop. Diperbuat dengan sirap bir buatan sendiri, koktel dengan floral dan malty notes.

Cocktail 2020 - Fortune and Firecracker

Crab Bisque

White Chocolate Chantilly

Pada hari keempat Tahun Baru Cina, The Upper House akan menjadi tuan rumah untuk Tarian Singa bagi meraikan Tahun Tikus yang pertama dari 12 zodiak yang membawa kemakmuran, kedamaian dan nasib baik.

The Upper House_Studio 70 Harbour View

Chinese New Year Lion Dance

Jadi, mana satu pilihan korang? Raikannya bersama keluarga dan rakan-rakan dengan penuh kemeriahan dan kedamaian. Selamat Tahun Baru Cina diucapkan kepada yang menganutinya.

4 ulasan:

  1. Perghh dahsyat sangat semua menu nya 😁

    BalasPadam
  2. please stop with the food. im hungryyyyy hahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ahahaha.. Xpe2.. Jauh lokasi nya.. Ke ada ura-ura nak ke sana..hehe

      Padam

Untuk sebarang pertanyaan, pengiklanan, tajaan, kolobarasi dan jemputan boleh hubungi LeYa melalui email anagurlz87@gmail.com