Isnin, 12 Ogos 2019

Menstrual Cup, Rangkaian Pembersihan Wanita Selepas Tampon dan Pads

Assalamualaikum dan Saslam Sejahtera...

Hari tu LeYa ada lah intai-intai Google tentang "Menstrual Cup" atau Cawan Haid sebagai pengganti kepada pad yang kita sedang gunakan ni. Jom! Kita tengok apa sebenarnya "Menstrual Cup" ni.


"Menstrual Cup" atau Cawan Haid adalah satu alat kebersihan feminin untuk wanita yang dimasukkan ke dalam faraj ketika haid. Tujuannya adalah untuk mengumpulkan cecair haid dan mencegah kebocoran dari terkena pakaian. Cawan haid biasanya dibuat daripada silikon gred perubatan yang fleksibel dan berbentuk seperti loceng dengan stem. Stem digunakan untuk penyisipan dan penyingkiran. Setiap 4-12 jam (bergantung kepada jumlah aliran), cawan dikeluarkan, dikosongkan, dibilas dan dimasukkan semula. Setelah selesai digunakan, cawan perlu direbus selama sekurang-kurangnya 5 minit dan disimpan untuk kegunaan pada bulan berikutnya.

Tidak seperti tampon atau pad, cawan ini mengumpul cecair haid daripada menyerapnya. Satu cawan boleh digunakan semula sehingga lima tahun atau lebih. Ini sebenarnya menjadikan ia kos jangka panjang lebih rendah daripada tampon ataupun pad walaupun kos permulaannya adalah sangat tinggi. Cawan haid ini juga dikatakan lebih praktikal dan mesra alam kerana penggunaannya yang dapat mengurangkan jumlah sampah yang dihasilkan daripada kitaran haid serta tidak ada sisa harian dan jumlah bungkusan yang dibuang juga berkurangan.

Kebanyakan jenama cawan haid ini dijual tanpa warna dan lut sinar. Namun, ada juga beberapa jenama yang menawarkan cawan berwarna seperti merah jambu atau ungu.

Cawan haid adalah pilihan selamat untuk menjaga kebersihan.

Sumber Google

Cara Penggunaannya
  1. Lipat dan picitkan cawan haid dan kemudian dimasukkan ke dalam vagina. Kebiasaannya ia akan terungkap secara automatik dan terus melekat ke dinding faraj. Namun, ada sesetengah kes yang mana pengguna perlu memutar cawan atau membengkokkan otot faraj untuk memastikan cawan dibuka sepenuhnya. Sekiranya dimasukkan dengan betul, cawan tidak akan bocor atau menyebabkan ketidakselesaan. Sebagai perbezaan dengan tampon, cawan haid ini terus diletakkan lebih rendah pada saluran vagina. Stem perlu sepenuhnya di dalam vagina. Terdapat pelbagai teknik melipat untuk dimasukkan seperti lipatan biasa, lipatan c dan juga lipatan tebal.
  2. Sekiranya memerlukan pelinciran, ia harus berasaskan air.
  3. Selepas 4-12 jam penggunaan (bergantung kepada jumlah aliran), cawan dikeluarkan dengan mencapai stemnya untuk mencari dasarnya. Tidak digalakkan menarik stemnya untuk mengeluarkan cawan kerana boleh membuat sedutan. 
  4. Selepas dikosongkan, cawan itu hendaklah dibilas dan dimasukkan semula. Ia boleh dibasuh dengan menggunakan sabun yang lembut atau disterilkan dalam air mendidih selama beberapa minit pada akhir kitaran. 

Kelebihan
  • Apabila menggunakan cawan haid, cairan haid dikumpulkan selepas ia mengalir dari serviks dan dipegang dalam bentuk cecair. Dengan tampon, cecair diserap dan diselenggarakan dalam bentuk semi-koagulasi terhadap serviks.
  • Cawan haid mengumpul cecair haid di dalam faraj dan biasanya tidak bocor (jika dikosongkan cukup kerap dan dimasukkan dengan betul). Sesetengah wanita mengalami kebocoran kerana penggunaan atau saiz cawan yang tidak betul. Sebagai contoh, cawan haid mungkin bocor jika ia tidak dimasukkan dengan betul dan tidak terbuka sepenuhnya dan mengelak dinding vagina.
Sumber Google

Jenis

Cawan haid umummya berbentuk loceng dengan beberapa pengecualian. Kebanyakan jenama menggunakan silikon gred perubatan sebagai bahan untuk cawan haid walaupun elastomer lateks dan termoplastic sebagai pilihan. Cawan haid yang dibuat daripada silikon biasanya direka untuk bertahan selama 1 hingga 5 tahun.

Majoriti jenama cawan haid di pasaran menjual cawan yang boleh digunakan dan bukannya cawan pakai buang.

Sumber Google

Actually, LeYa pun masih takut-takut untuk menggunakannya. Macam ngilu je rasa. Ada ker pembaca Blog LeYa ni yang dah try guna Menstrual Cup ni sebagai pengganti kepada teknologi dulu iaitu pad?? Jom kongsikan pengalaman korang kat ruangan komen di bawah ye.

9 ulasan:

  1. erk...lepas akak tengok gambarajah tu..terus rasa macam sakit plak..acaner nak bergerak tu? hehehe...maybe bukan untuk akak yang lasak ni kot..akak prefer tampon atau pad lagi...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama lah kak.. LeYa pun macam tak nak je pakai.. Baik pakai pad..senang..hehe..

      Padam
  2. Erks.. ngilu haih.. hahaha.. selesa lagi pakai pad kut kalau Kak Sue..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu Kak Sue... LeYa pun lebih selesa pakai pad..Taknak lah tukar ke cawan ni.. Hehe

      Padam
  3. uoishh..baru tahu ada benda alah ni. tp mcm seram plak nak masukan dalam tu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kan... LeYa pun seram.. Sebab tu taknak la try..haha..

      Padam
  4. Baru tau pasal ni tapi rasanya lagi suka pakai pad senang sikit nak lari-lari hehehhe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Haha.. LeYa pun prefer pad.. Mcm tak terbayang je nak masukkan cup tu.. Ngeri..

      Padam
  5. bagus ada pendedahan tentang menstrual cup ni... good sharing
    Bengkung
    Set berpantang
    Tungku

    BalasPadam

Untuk sebarang pertanyaan, pengiklanan, tajaan, kolobarasi dan jemputan boleh hubungi LeYa melalui email anagurlz87@gmail.com