Ahad, 25 September 2022

Alami dan Terokai Dunia Ilusi Penuh Magika Di Museum of Illusions, Kuala Lumpur

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera...

Baru saja bercakap dengan seorang rakan tentang keinginan nak pergi Museum of Illusions, Kuala Lumpur ni. Sebab nampak ramai sangat rakan-rakan yang duk sibuk post gambar cantik-cantik kat situ. At the end, rezeki tak pernah salah alamat kan. Apa yang terlintas dan keinginan LeYa ditunaikan pada cuti hujung minggu kali ini. Kebetulan, ada 4 saudara LeYa bersama keluarganya jalan-jalan di sekitar KL, terus lah LeYa ajak untuk merasai keseronokan dan keunikan pada setiap ilusi dan trick yang ada.

Apa yang menarik yang ada di Museum of Illusion, Kuala Lumpur?

Museum of Illusions, Kuala Lumpur merupakan tempat yang sesuai untuk dilawati bersama keluarga mahupun rakan-rakan. Lokasinya terletak di antara Lot 10 dan Fahrenheit88 yang mana ia berada di Aras 1, Hotel Ansa, Bukit Bintang. 

Ruangan di dalam muzium tersebut menampilkan gabungan ruang pameran interaktif di mana korang boleh bermain dengan ilusi pandangan mata (optical illusions), hologram, anti graviti dan sebagainya. Ia pasti menjanjikan pengunjung dengan pengalaman ilusi yang unik dan sangat menyeronokkan.

Sebenarnya, ada pelbagai sudut menarik yang korang boleh terokai dan belajar banyak benda bila berada di sini. Antaranya adalah berkaitan ilmu sains, fizik, teknologi dan ilusi. Korang kenalah lebih kreatif untuk menghasilkan hasil seni korang yang rare, unik dan menarik. 

Kalau korang nak tahu, kat sini juga jika korang tak tahu cara nak bergambar, setiap sudut ruangan ada disediakan cara nak bergambar atau akan ada staff yang boleh membantu korang. 

Jadi, jom uji minda dengan berilusi di Museum of Illusions, Kuala Lumpur.

Wahhh.... Banyaknya wajah LeYa di prisma segitiga ni. Cuba teka ada berapa? Hehehe...


"Ayyad, Anis...Kan MakNgah LeYa dah cakap jangan nakal-nakal sangat. Dah jadi kerdil dah MakNgah terjentik awak." Hehehe...

"Hamekkk kaw... Usik anak aku ye... Rasa kan..."

Adehhh.... Sekali bonda dia nampak laa pulak... Dah membesar bagai johan dahhh... Apa LeYa nak buat ni... Laarrrriiiii.....


Kita berlari dan terus kan berlari.... Eh...Eh... Apa pusing-pusing kepala LeYa ni... Tak sampai-sampai pun lagi... Wahhhh.... Dah kena ketulahan Bonda Ayyad la ni... 


Ha.... sampai pun di bilik persembunyian. Tapi mana pintu keluar... Semua cermin je... Alamak! LeYa nak keluar.... Tolonglah... Jangan kurung LeYa. Ampun... LeYa tak garang-garang lagi dah... Keluarkanlah LeYa sekarang!

 

Di suatu sudut itu... Ummi Anis pula meratah hidangan kanak-kanak yang lain. OMG! Apa dah jadi ni?

"Arrrgghhhh.... malas la Nad layan mereka tu. Baik Nad makan hidangan daging fresh ni. Lagi sedap! Hahaha..."

 

"Mari kita berdoa dari kezaliman orang dewasa yang cuba nak menghapuskan kita semua. Dunia kanak-kanak is awesome. Kita tak boleh biarkan mereka merampasnya." kata Ammar kepada rakan-rakannya.

"Wait a minute! Ariq ade satu idea. Apa kata..."

"Jangan risau! Ayyad dah sediakan beberapa gelung besi untuk kita lawan mereka. Hiiiyyaarrrggghhhh..."


"Amboiiii... Sini kamu Ayyad. Kemain ye nak melawan cakap orang yang lebih tua dari kamu."kata Bonda.

Ayyad tersengih-sengih dan cuba untuk melompat dari kerusi itu berlalu pergi.

Yeah! Akhirnya LeYa berjaya melepasi bilik kurungan kaca. Taubat taknak masuk situ dah. Berpeluh weeyyhhh nak cari jalan keluar. hehehe...


"Mirror... Mirror... On the wall. Who is the beautiful in this world?" "What??? Siapakah gerangan di dalam cermin ini? Kenapa bukan wajahku? Arrgghhhh.... cermin penipu! Taknak... Taknak..."


Di keheningan petang yang sunyi, terdapat sekumpulan Alien berwajah 6 seiras telah bersidang  membincangkan misi mencari di mana wajah seiras ketujuh. Hehe...

"Ok guys! Hari ni saya nak uols semua dengar arahan saya betul-betul. Saya tak nak ada salah-sala lagi dalam kerja-kerja kita. Kita kena dapatkan dan cari juga di mana wajah seiras kita yang ketujuh. Faham semua!"

"Faham!!!"

"Mission complete! Rupanya wajah seiras ketujuh kita dipantau oleh Potret P. Ramlee ini. Ayuh! Kita selamatkan beliau!"

Alhamdulillah.... Misi selesai. Kini dunia kanak-kanak dan dewasa bersatu bergabung mengembangkan lagi arus pemodenan dunia hari ini. Hehehe.... 

Segala dialog yang LeYa paparkan adalah rekaan semata-mata. Ianya hanyalah idea kreativiti Leya ketika mana menjejakkan kaki di Museum of Illusions ini agar tampak lebih menarik buat pembaca budiman LeYa.

Menarik bukan! Apa kata korang cepat-cepat datang ke sini dan bawa keluarga mahupun rakan-rakan untuk eksplorasi dunia magik dan ilusi di Museum of Illusions, Kuala Lumpur.

Harga Tiket

 

Dengan MyKad

Tanpa MyKad

Dewasa

RM 35

RM 45

Kanak-Kanak

RM 25

RM 35

Keluarga

RM 90

RM 120

Pelajar

RM 30

RM 40

Warga Emas

RM 30

RM 40


Untuk maklumat lebih lanjut, boleh layari

Website
www.museumofillusions.my

Waktu Operasi
10.00 pagi - 10.00 malam (Isnin hingga Ahad)

Alamat
ANSA HOTEL 1st & 2nd Floor
101 Jalan Bukit Bintang
55100 Kuala Lumpur

Hubungi
+6017 - 228 2890 

3 ulasan:

  1. Menarik ni. Pernah pegi pameran seakan2 sebegini nun kat KL tapi tak ingat dah kat mana.

    BalasPadam
  2. haritu nak pergi jugak sini tapi tutup pulak maka terpaksa lah batalkaan hasrat tu. Cantik semua tarikan dekat sini. Kreatif!

    BalasPadam

Untuk sebarang pertanyaan, pengiklanan, tajaan, kolobarasi dan jemputan boleh hubungi LeYa melalui email anagurlz87@gmail.com