Thursday, 10 February 2011

"Contest Story Mory Sob..Sob..by Pieyaris"



Setelah menjelajah satu blog ke satu blog aku pun di tag oleh Pieyaris untuk join contest yg dianjurkan nye..

syarat-syarat:
1) wajib jadi follower aku..
2) kena letak banner di entry korang dan side bar blog korang dengan berlink kan blog aku..bereh??
3) tajuk entry mestilah "Contest Story Mory Sob..Sob..by Pieyaris"
4) lepas dah bubuh banner tuh kan, korang citer-citer la story yang boleh menitiskan air mata..bukan sedih jer..yang happy pun boleh..kira cerita happy sampai boleh neleh air mata la..sedih apatah lagi kan..sob..sob la jawabnya..
5) terpulang nak tag kawan ke tak..yang ni tak diwajibkan
6) tarikh tutup 11.03.20117) dah siap story jangan luper tinggalkan linkkorang kat komen contest ni..
8) hadiah akan diberi pada mereka yang boleh membuatkan aku menghabiskan satu kotak tisu..3 hadiah akan disediakan..hadiah of coz la menarik...so hadiah akan diupdate tak lama lagi..

***********************

09 Februari 2011 - Pagi itu aku menghantar rakanku ke institut memandu... Kemudian, selesai semuanya aku pun pulang.. Sampai di rumah, handphone aku berbunyi menandakan mesej masuk.. Aku buka & baca.. Abg angkat aku ajak keluar mkn.. Siap semua keje aku pun keluar... Jalan2, makan angin...sampai tunggu jam 3.30PM untuk jemput semula rakanku itu.. 
Jam dah menunjukkan pukul 3...Aku dan abg angkat ku pergi mengambil rakanku di tempat yg berkenaan.. Dan, kami tidak terus pulang... Abg belanjakan lagi duitnye untuk makan2 petang... Melihat orang ramai menjamu "ABC" dengan cuaca panas terik ni membuatkan kami teruja dan membuat pesanan juga... Makan2...bual2...masih hepi lagi time nih...
Dan jam sudah pun menunjukkan pukul 6ptg... aku dan A (rakanku)  ready untuk pulang ke rumah.. Sambil mengucapkan terima kasih pada abg angkatku, kami pun berpisah... Kami pun pulang.. Namun, entah macam mane hati ku ingin sekali melihat / menguji rakan ku membawa kereta.. Aku berhentikan keretaku di sisi jln dan kami bertukar tempat duduk... Tak lame mane pun dy bawak.. Pas tuh dy pun memberhentikan kereta nyer di tepi jalan.. Dan, terjadilah satu insiden yg betul2 buat aku terkejut.. Aku terserempak dengan F (lelaki yg disayangi ku).. Pandang2 dari dlm kete... Agak lame... Dan F pun berlalu dengan moto nyer... Kawanku, A sedaya upaya suruh aku mengejarnye dan buat suprised pula kat dy... ak pun follow sampai la ke rumah F... Di situ, ak nampak dy terkejut... Dan, ak turun dari kete...pergi ke arahnye... dan tanye ape yg dy buat tadi. dan aku pun cakap yg aku rindu kannye...dah lame kita tak keluar same kan... Time tuh okey lagi.. Dy pun mase tuh nak pergi main bola di padang... Lagi sekali..aku follow dy diam2 dari belakang smpai dy tidak kelihatan lg... Aku agak kecewa sedikit sbb tak dapat ikut dy...dy laju sgt sbb bawak moto...(Tapi seronok juga spy2 orang ni kan...haha..)

Dan kami pun pulang ke rumah... Sambil menuggu waktu maghrib, aku berbual2 kosong dengan A.. Azan maghrib berkumandang...Usai dari mempersiapkan diri, aku menunaikan kewajipanku sebagai seorang muslimah.. Dan, setelah itu aku bersiap pula untuk keluar. 

Dipendekkan cerita aku pulang ke rumah jam 11.15mlm.. mase ni ok lagi... dan, selepas solat isyak, hati ku kuat menyuruh membuka laptop kesayanganku dan on9... Aku pun menuruti kata hati...  Tak sampai beberapa minit, seseorang kawan, 'S' yg sebenarnyer tak kenal sangat hantar mesej melalui laman sosial FB.. Pada mulanye  kami berbual biase... memperkenalkan diri masing2... Namun, lepas tuh tiba2 S tanye tentang F.. tentang aku dan F... So ak pun ceritakan la dari mana aku kenal dy...Ak tanye la S balik... "Kenapa tetiba tanye..kenal dy ker?"
Jantung aku berdegup laju saat itu... Setelah dy menanyakan status ak dan F, kemudian dy ckp pula yg dy juga couple F...Tapi baru sebulan... darahku seperti berhenti seketika... Jantungku kembang kempis-kembang kempis membaca setiap bait2 ayat yang diberikan S... Hatiku hancur ketika itu...Dalam masa aku dengan F, F pula senyap2 bersama dengan orang lain... Apa salah aku?  Kenapa dy tipu aku? Kenapa dy tak nak terus terang dengan aku? Aku sedih...dan lebih sedih lagi pabila tahu dy bersama dengan classmate ak sendiri dalam satu subjek di universiti tempat ak menuntut... Aku sangat sedih kenapa dy tak nak terus terang dengan aku dan kenapa dy buat macam ni pada aku... Dy still mesej aku, keluar dengan aku dan dalam mase yg same keluar dengan S.. Wahh...hebat betul lakonan yang dy mainkan buat kami berdua yang bergelar wanita... Tapi semua ini berlaku pada semester ini...Patutlah ak rasa kan perhubungan aku makin renggang.. Ak still nafikan sebab ak syg kan dy.. Dy penah berjanji pada hari pertama kami bersama, yg dy sygkan ak dan tak akan tinggalkan ak setelah berpuluh kali ak tanyekan soalan yg same tentang perhubungan kami itu.. 
(Semester yang lalu...)
Suasana hiruk-pikuk di kedai makan pada malam yg hening itu... Di satu sudut meja di tepi dinding, kelihatan kelibat sepasang lelaki dan perempuan sedang rancak berbual.. aku dan F memulakan perkenalan di kedai makan itu.. Kami berbual sewaktu di Poly duLu.. macam mane ley jumpe ak di universiti ni.. Tekak terasa perit.. Kami memesan air untuk diminum bagi menghilangkan dahaga sambil kami berbual mesra seperti kami dah lame jumpe dan kenal.. Tidak kekok ketika itu.. Ya! memang kami satu poly tapi kami tak pernah bertegur sapa.. Hanya pandang dari jauh bila dy berbual dengan rakan sekelasku. 

"Tak sangke kan jumpe kat cni.. ingatkan i sorang jer dak poly P***** ni kat sini.. tak sangke jumpe u kat sini..kebetulan kan.."
"Erm...tu la..dah lame dah nampak u..nak tegur tapi takut salah... pas tuh tengok kat FB kat info tentang status education tuh, confirm la u..."
"Owh..yeke? tak tau pulak..hehe..sbb kat uni ni abes claz jer i trus balik umah.. tak macam poly dulu..lepak2 ngan kengkawan kat cafe.. sekarang lain la... keje byk tol nak kene siapkan.. penat kadang2 tuh smpai tido pun tak nyenyak sgt.btul x?"
"btul la tuh... tk de mase jer rase nyer.." bla...bla...
Kami berbual hingga jam menunjukkan sudah angka 11.. Aku meminta diri untuk pulang.. Kami pun berpisah dan berjanji untuk bertemu lagi..
10 minit berlalu, aku sampai di rumah...Dan baru aku hendak baring di katil, mesej di telefonku berbunyi..

"Haii...u dah tido ker?"
"Tak..belum lagi...baru nak baring2 jer.. kenapa?"
"Erm...tadi u cakap u single kan..takde sape2 kan.."
"Haah...Nape?" (masih blur lagi..)
"Kite couple..i suke la tgk u..tadi tak kekok pun u berbual dgn i.."
"What? Erm..nnti i pk dulu.. lagipun kite baru kenalkan.. Tak sampai beberapa minit pun kite jumpe tadi.."

Setelah diselidiki dan bertanyakan pelbagai soalan yang meyakinkan diri aku, aku pun bersama dengan nya... Kami sering keluar bersama.. Makan bersama.. kadang2 pegi kelas pun bersama... Semuanya indah ketika itu... Perasaan ketika itu berbunga sekali kerana ada yang menemani dalam hidup ini.. Dan hubungan kami baik sehingga akhir semester...
Semester baru kembali dan kini usia ku semakin matang.. Tiga minggu pertama, kami keluar bersama tanpa ada perkara syak lagi terhadap dy.kami keluar seperti pasangan kekasih yang lain.. Makan bersama.. Jalan2 bersama...
Dan muncul lah satu tragedi semalam di mana aku dikejutkan oleh S dengan khabar berita yg amat menyedihkan hati aku.. Sebak di dada ku saat itu hanya Tuhan yang tahu.. Dalam kesedihan itu, timbul juga perasaan geram + marah pada F... Tergamak dy mempermainkan perasaan perempuan.. Bukan sorang tapi dua sekali gus.. Tuhan itu Maha Adil dan Mengetahui... Permainan yang dy mainkan selama ini diketahui aku dan S... Aku berhubung dengan S pada malam itu hingga lewat pagi...
Aku tido lebih kurang satu jam lebih sahaja.. Kemudian, aku bangun dan pergi ke arah bilik mandi...Terus mengambil wudhu.. Aku berniat untuk menunaikan solat sunat Istikarah...dan berlanjutan ke Solat Subuh..
Kemudian, aku melihat jam di telefon... Aku pergi mandi... Aku bersiap.. dan ketika itu terlintas di fikiran untuk menghantar mesej pada F.. Aku pun menghantar mesej pertama bagitahu nak jumpe dy.. (Sebenarnyer nak tanye perkara sebenar..)
Aku ke kelas seperti biasa... Dalam makmal, vibrate telefon aku bergetar di dalam seluar... Aku menyeluk saku seluar dan mendapati nama F tertera di skrin.. Aku keluar dari makmal dan berbual seketika... Aku nyatakan aku ade kelas sekarang... Tamat jer kelas, ak dan F berbalas mesej... Ketika itu kedua2 dalam keadaan marah... Aku memberitahu segalanya apa yang aku tahu dan ternyata dy tidak menafikannya... Sehingga aku ajak jumpe untuk menjernihkan keadaan..dy tak nak... Aku dan S berpakat... Kami perlu pertahankan maruah diri masing2 yang telah dipermainkan oleh lelaki yang tak bertanggungjawab itu..
Hatiku makin kecewa bila dy cube perangkap S dengan lakonannya agar tidak mempercayai aku.. Tapi aku dan S tidaklah bodoh seperti yg disangka... Kami telah bertemu dan segala isi kandungan mesej aku dan F telah dibaca oleh S untuk mencari kebenaran di sebalik permainan F... Aku betul2 kecewa dan sedih dengan apa yang telah terjadi... Kejadian 1 Malam merubah segala persepsi diri.. Aku sedih...Aku kecewa...F yang aku sayang...yang pernah berjanji suatu masa dulu memungkiri janjinya dan tidak mengaku kesalahannya pada S...
Reaksi kOrang:

3 comments:

  1. nie citer betul an..??

    kalau atia yang jadi juri msti leya dh menang.. huhuhu..

    naseb kita sama.. atia pown pernah kena sama macam leya.. masa kaple ngan dia ingatkan single.. rupanya tak.. bila dua2 dah tau terus carik helah tinggalkan dua2.. lepastue carik laen pulak.. sian kat yang baru tue tak tau pape..

    nak nagis bila bace leya punya story.. huhuhu..

    ReplyDelete