Khamis, 14 Disember 2023

Review Filem Walid | Kini Boleh Ditonton di Netflix

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera...


Filem
Walid

Pengarah
Areel Abu Bakar

Genre
Aksi

Pelakon
Megat Sharizal, Namron, Fad Annuar, Fieyna Tajudin, Puteri Qaseh, Shamputra, Yusran Hasim dan ramai lagi

Penerbit
Layar Pictures Sdn Bhd

Sinopsis Filem Walid

Filem ini mengisahkan tentang seorang guru, Walid (lakonan Megat Sharizal) yang baik hati dan berdedikasi secara sukarela mengajar kanak-kanak kurang bernasib baik di sebuah perkampungan. Walau bagaimanapun, segalanya berubah apabila beberapa orang pelajarnya menghilangkan diri dari kelas. Dengan bantuan rakan-rakannya berserta petunjuk dan klu yang ditinggalkan, beliau menjejak pelajar-pelajarnya yang disyaki menjadi mangsa penculikan.


Ulasan

Setelah kejayaan filem Geran yang ditayangkan pada tahun 2019, Layar Pictures kembali menerbitkan sebuah lagi filem aksi berjudul WALID. Alhamdulillah, walaupun LeYa tidak dapat menonton filem ini di panggung wayang, namun, LeYa baru sahaja berkesempatan menonton filem ini di saluran Netflix. 

Mengangkat tentang isu penculikan kanak-kanak, Walid merupakan sebuah filem aksi yang sarat dengan elemen seni mempertahankan diri iaitu silat. Filem ini juga menggambarkan isu penting perdagangan manusia di mana kanak-kanak digunakan sebagai alat untuk menjadi komoditi dalam pasaran hitam global.


Sebelum LeYa pergi lebih jauh kepada faktor-faktor utama kehebatan filem ini, LeYa nak berkongsi dengan perkara kecil terlebih dahulu tetapi memberi impak kepada perjalanan keseluruhan filem ini. Filem ini masih sama seperti filem Geran yang menggunakan dialek dan lenggok bahasa Utara secara keseluruhannya. Penggambaran juga turut dilakukan di negeri Kedah sekitar Februari 2022 yang mana pada ketika itu negara kita baru sahaja berakhir pandemik Covid-19. Istimewanya tentang filem ini adalah barisan pelakon mereka sendiri rata-ratanya mempunyai asas dalam seni mempertahankan diri. 


Kembali kepada fokus utama di mana silat yang merupakan elemen seni mempertahankan diri jarang-jarang diangkat. Kerana terlalu ramai merindukan aksi-aksi silat, Areel yang sangat berbakat telah menghasilkan dan mengangkat sekali lagi seni mempertahankan diri ini dalam filem Walid bersama para pelakon hebat seperti Megat Sharizal, Namron, Fad Annuar, Fieyna Tajudin, Puteri Qaseh, Shamputra, Yusran Hasim dan ramai lagi. Filem Walid ini telah memberikan harapan pada penonton tentang kemunculan pelapis-pelapis baru dalam filem ini yang mana ia telah menampilkan aksi silat yang benar-benar hebat dan berkualiti.


Asyik memuji je pun tak boleh juga kan. Dalam dunia ni mana ada yang betul-betul perfect. Ye ke idok? Jadi, filem Walid juga tidak dapat lari dari beberapa kelemahan yang LeYa dapat kenal pasti sepanjang menonton filem ini. Babak-babak cerita pada permulaan agak perlahan, tiada tujuan dan hampir hilang tumpuan ketika menontonnya. Bagi LeYa, mungkin selepas ini Areel boleh ubah sedikit penceritaan kepada lebih fokus tentang filem, memaparkan adegan ceria dan happening di awal penceritaan serta memainkan sudut kamera dan suntingannya. Gangguan di sini bukanlah gangguan yang dominan cuma sayangnya jika ada penonton yang kurang sabar, pasti akan terus tutup dan tidak menghabiskan tontonan. Namun, LeYa tidak kata arahan dan lakonan para pelakon tidak bagus. Sememangnya lakonan dari para pelakon yang dipilih Areel sangat hebat dan menjiwai watak.


Jadi, LeYa nak bagitahu korang jangan tutup cerita selagi tak habis tau. Selamat menonton filem Walid di saluran Netflix korang dan tinggalkan komen di bawah terhadap filem ini untuk perkongsian kita semua. #JananKecam 

5 ulasan:

  1. pagi tadi baru terbaca promosi filem ni di FB.. tapi ammi dah tak ada netflix huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ouh... Takpelah... Mungkin boleh tonton di tempat lain nanti

      Padam
  2. I cannot find the movie in Netflix­čą║

    BalasPadam
  3. Zubaidas values its customers. That's why they've introduced a Loyalty Program, where every purchase brings you closer to exciting perks, exclusive discounts, and even surprise gifts. Loyalty has never been so rewarding!

    BalasPadam

Untuk sebarang pertanyaan, pengiklanan, tajaan, kolobarasi dan jemputan boleh hubungi LeYa melalui email anagurlz87@gmail.com