Sabtu, 4 November 2023

Review Filem Komedi La Luna

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera...


Filem
La Luna

Pengarah
M. Raihan Halim

Genre
Komedi

Pelakon
 Shaheizy Sam, Sharifah Amani, Wan Hanafi Su, Hisyam Hamid, Nadiya Nisaa, Nam Ron, Farah Ahmad, Iedil Dzuhrie Alaudin dan Wafiy Ilhan

Pengedar
Clover Films dan SKOP Productions

Penerbit
Clover Films, ACT 2 Pictures dan Papahan Films

Tarikh Tayangan
09 November 2023

Sinopsis Filem La Luna

Filem ini mengisahkan sebuah kampung rekaan bernama Bras Basah yang merupakan kawasan paling tegas di negara ini. Dengan kehadiran sebuah kedai pakaian dalam bernama 'La Luna' secara tiba-tiba telah menghidupkan kampung yang sunyi dan tidak bersemangat. Walaupun penduduk kampung mula menerima kehadiran pemilik kedai dengan tangan terbuka, namun, ketua kampung nekad dengan tujuannya untuk mengusir pemillik kedai tersebut dengan apa cara sekalipun!


Ulasan

Alhamdulillah, LeYa telah dijemput oleh Clover Films untuk menonton sebuah filem komedi yang menarik berjudul La Luna pada 31 Oktober 2023 yang lepas di Dadi Pavilion Bukit Bintang, Kuala Lumpur. Filem ini telah menelan kos belanja sebanyak $1.1 juta (RM3.5 juta) dan bakal ditayangkan seluruh Malaysia pada 9 November 2023 dan di Singapura pada 16 November 2023.

 

Filem La Luna menawarkan satu pengalaman menonton yang unik dan begitu luar biasa serta dekat buat penonton terutamanya untuk para wanita. La Luna mengenai perubahan masa. Manusia patut berubah, patut berkembang. Kadang-kala kalau kita tidak berubah, kita akan tersekat. Ia sebenarnya sangat bahaya kerana perubahan dalam kehidupan tidak dapat dielakkan.

 

LeYa tidak menafikan filem La Luna mempunyai keindahannya yang tersendiri terutama apabila melihat suasana di kampung halaman yang bukan sahaja indah dan ceria tetapi diwarnai dengan majoriti warna kehijauan yang mewakili warna kehidupan di seluruh dunia. Usaha yang gigih menjayakan latar tempat berimej suasana kampung serta hasil pembuatan props yang cukup kreatif sudah cukup membuatkan LeYa melihat La Luna sememangnya dihasilkan dengan cukup baik. Siapa pun yang menonton filem ini pasti merasai suasana di kampung halaman sendiri yang indah dan mendamaikan.

 

Filem La Luna juga dianggap sebagai sebuah cerita 'labour of love' di mana bilamana kita berada dalam situasi La Luna, ia membawa masuk terus dalam diri kita. Filem ini mudah difahami dan cukup santai dipertontonkan dan LeYa pasti korang semua akan tersenyum dan gelak-tawa di dalam pawagam!

LA LUNA dipersembahkan oleh Clover Films; dengan kerjasama ACT 2 Pictures, One Cool Film, dan Papahan Films; diterbitkan oleh Clover Films, ACT 2 Pictures, dan Papahan Films dengan sokongan Suruhanjaya Filem Singapura, Kementerian Penerangan, Komunikasi, dan Kebudayaan (KKD), Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS), Hong Kong Asia Film Financing Forum (HAF), White Light Studio, dan Wouter Barendrecht Film Foundation.


Filem La Luna ini juga mencipta satu lagi sejarah apabila filem ini ditayangkan di pentas antarabangsa menerusi tayangan perdana dunia di Pesta Filem Antarabangsa Tokyo di Jepun pada 24 Oktober lalu. Pengarah telah terbang ke negara matahari terbit itu untuk menjayakan festival berkenaan. Diadakan setiap tahun di Jepun, Pesta Filem Antarabangsa Tokyo itu menghargai dan meraikan sutradara dari serata dunia. La Luna terpilih dalam kategori ‘Asian Future Section’ di mana ia dalam senarai 10 filem yang dipilih untuk bersaing bagi kategori Anugerah Filem Terbaik Akan Datang Asia.

Malah filem ini turut masuk ke Jakarta Film Week. Pengarah, Shaheizy Sam dan Sharifh Amani diterbangkan ke Jakarta untuk sesi tayangan dan temuramah di sana. 

 

Secara keseluruhannya filem La Luna sangat menarik untuk korang tonton di pawagam kerana ia mempunyai keunikan yang tersendiri yang mana mungkin tidak terdapat pada filem-filem lain. Selain itu, pemahaman dan pengalaman menonton filem ini juga smeestinya berbeza antara satu sama lain seperti mana juga korang lihat perbezaan pendapat ketua kampung dengan penduduk kampung. 

Jadi, jangan lupa untuk menonton filem La Luna yang bakal ditayangkan di Malaysia pada 9 November 2023 dan di Singapura pada 16 November 2023. Diharapkan korang semua sudi untuk kongsikan artikel ini di laman sosial korang dan tinggalkan komen di bawah berkenaan pendapat terhadap filem ini untuk perkongsian semua. Selamat Menonton!

9 ulasan:

  1. macam menarik je cite ni. nak gi tengok la nanti kat wayang

    BalasPadam
  2. Sailing on the Alexandra Dhow Cruise was like stepping into a dream. The twinkling lights of Dubai Marina, the soothing music, and the delicious dinner created an unforgettable atmosphere.

    BalasPadam
  3. Banyak maksud dalam cerita ni.. very good

    BalasPadam

Untuk sebarang pertanyaan, pengiklanan, tajaan, kolobarasi dan jemputan boleh hubungi LeYa melalui email anagurlz87@gmail.com