Rabu, 8 November 2023

Review Filem Gadis Kretek

 Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera...


Filem
Gadis Kretek

Pengarah
Kamila Andini dan Ifa Isfansyah

Genre
Romantik dan Aksi

Pelakon
Dian Sastrowardoyo, Ario Bayu, Putri Marino, Arya Saloka, Sheila Dara Aisha, Ine Febriyanti, Tissa Biani, Ibnu Jamil, Rukman Rosadi, Tutie Kirana, Dimas Aditya, Winky Wiryawan, Pritt Timothy, Verdi Solaiman, dan Nungki Kusumastuti

Durasi
5 Episod di Siri Netflix

Tarikh Tayangan
02 November 2023

Penilaian
10/10

Sinopsis Gadis Kretek

Filem ini mengisahkan Lebas (Arya Saloka) yang setia menemani ayahnya, Soeraja (Ario Bayu) yang dirawat di hospital. Keluarga besar Lebas merupakan pemilik perniagaan besar Kretek Djagad Raja sejak zaman pascapenjajahan Belanda.

Di saat Soeraja lemas, ia terbangun dan memanggil berulang kali nama Jeng Yah sehingga membuatkan Lebas bingung. Kerana Lebas adalah anak bongsu, ia sering diremehkan oleh abang-abangnya. Oleh sebab itu, saat Lebas menceritakan kejadian ayahnya kepada abang-abangnya, justeru mereka tidak mengendahkannya.


Akhirnya, Lebas berusaha mencari Jeng Yah yang misteri itu. Moment ini telah membawa Lebas ke latar tempat dan masa ketika industri kretek di Kota M yang sebenarnya dikuasai oleh Tuan Idroes Moeria (Rukman Rosadi). Tuan Idroes memiliki dua anak perempuan iaitu Dasiyah (Dian Sastrowardoyo) dan Rukayah (Tissa Biani). Dasiyah merupakan puteri sulung yang tak kunjung tiba menemukan jodohnya.

Akan tetapi, nasib tersebut membawa Dasiyah memiliki perniagaan kretek yang berjaya yang dimiliki ayahnya. Alasannya kerana Dasiyah memang mahir dalam menentukan tembakau terbaik dan memiliki kemahiran menciptakan bahan-bahan kretek yang terbaik.

Namun, niat Dasiyah atau Jeng Yah sirna pada zaman itu kerana perempuan dipandang enteng oleh lelaki. Meskipun lipatan gulungan rokok Dasiyah menjadi favourite ayahnya, namun ia berbeza dengan orang lain yang masih belum mempercayai kemampuan membuat bahan-bahan milik Dasiyah.

Pada suatu hari, ayah Dasiyah membawa seorang pemuda yang bernama Soeraja untuk bekerja di industri perusahaannya. Soeraja memiliki kemampuan diri yang pantas serta cepat belajar. Hal ini membuatkan Dasiyah menyimpan perasaan pada Soeraja.

Kemudian, Soeraja dikenalkan dengan bahan-bahan kretek hasil Dasiyah. Bahan-bahan kretek Dasiyah tersebut mendapat pujian dari Soeraja. Dari sudut lain juga, Soeraja mendapat satu ilmu mengenai pembuatan kretek dari Dasiyah.

Suatu hari, ayah dan ibu Dasiyah memutuskan untuk membawa salah satu anak rakan perniagaannya untuk dijodohkan dengan Dasiyah. Dasiyah khuatir akan pilihan dari kedua orang tuanya kerana hatinya ingin bersama Soeraja.


Kembali pada masa kini, Lebas kembali melanjutkan pencarian misteri Jeng Yah. Namun akhirnya ia mendapatkan petunjuk dari Arum (Putri Marino) yang merupakan seorang doktor. Akhirnya Doktor Arum dan Lebas bekerjasama untuk mencari Jeng Yah sebelum ayah Lebas meninggal dunia.

Ulasan

Untuk makluman semua, siri Netflix Gadis Kretek ini boleh dikatakan antara filem terbaik di Indonesia. Tidak hanya itu, Gadis Kretek menjadi perbincangan ramai warganet di media sosial. Banyak perbincangan mengenai siri ini mengundang perasaan sedih dan kasih sayang. Dari perasaan sedih itu, LeYa juga turut ingin merasai kisah Dasiyah yang dilakonkan oleh Dian Sastrowardoyo.


Ternyata, LeYa memang terkesan dan menangis saat menonton drama bersiri Netflix ini. Siri Gadis Kretek ini mempunyai kombinasi jalan cerita yang cukup menarik serta dibintangi ramai bintang ternama Indonesia yang popular dan berbakat.

Gadis Kretek ini diangkat dari novel terlaris karya Ratih Kumala yang diterbitkan pada tahun 2012. Penulis dari kisah novel ini sebenarnya menulis berdasarkan kisah benar keluarga besarnya yang merupakan pengusaha kretek tempatan di Jawa Tengah. Jadi, ini merupakan faktor yang menarik untuk korang menonton sendiri melihat situasi sebenar apa yang berlaku dalam drama bersiri Netflix ini. Ditambah dengan unsur dramatik serta sedikit aksi berjaya memberi debaran dan kepuasan menyeluruh kepada para penonton.


Genre siri Netflix Gadis Kretek merupakan genre terbaik iaitu romantik dan aksi. Menariknya kedua-dua genre ini berjaya dipaparkan dalam kadar yang sangat baik. Jadi, secara tidak langsung ia menguatkan lagi jalan cerita dan membuatkan penonton ternanti-nanti episod seterusnya. Romantik yang dipaparkan sememangnya cukup berkesan untuk menyentuh hati penonton terutamanya wanita. Manakala genre aksi pula pasti akan membangkitkan adrenalin penonton untuk meneruskan tontonan dengan aksi yang memukau.


Jadi, apa tunggu lagi? Jangan lupa untuk menonton Siri Netflix Gadis Kretek (Cigarette Girl) yang sudah pun ditayangkan bermula 02 November 2023 di saluran Netflix. Dah tonton, jangan lupa tinggalkan komen di bawah ye. Selamat menonton!

6 ulasan:

  1. Banyak juga review best untuk cerita ini yang Sha baca. Nantilah tengok..

    BalasPadam
  2. Balancing the cost of SEO services with the expected value is crucial. Understanding different pricing models and what they include ensures you get the most value for your investment.

    BalasPadam
  3. Macam menarik cerita ni. cinematografi dia pon macam cantik je. Boleh la tengok2 kat Netflix lepas ni

    BalasPadam

Untuk sebarang pertanyaan, pengiklanan, tajaan, kolobarasi dan jemputan boleh hubungi LeYa melalui email anagurlz87@gmail.com