Rabu, 22 November 2023

MEMS, Novo Nordisk dan Roche Melancarkan Projek Changing Diabetes in Children di Malaysia

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera...

Novo Nordisk mengumumkan kerjasama dengan Persatuan Endokrin dan Metabolik Malaysia (MEMS) dan Roche dalam pelancaran projek Changing Diabetes in Children (CDiC) di Malaysia. Ia merupakan satu inisiatif jangka panjang dengan tumpuan khusus kepada meningkatkan kualiti penjagaan kanak-kanak dan remaja mengenai diabetes jenis 1. Kanak-kanak dan remaja yang menghidap diabetes jenis 1 di Malaysia akan menerima bekalan dan pemantauan glukosa secara percuma (glucometer and glucose test strips).

Menerusi pelancaran, CDiC turut menyumbang kepada peningkatan akses kepada penjagaan selaras dengan tema Hari Diabetes Sedunia tahun ini iaitu "Akses kepada Penjagaan Diabetes".

Apa maksud Diabetes Jenis 1?

Diabetes jenis 1 merupakan bentuk diabetes kanak-kanak yang paling biasa di Malaysia, mencakupi 73% - 77% daripada semua diabetes kanak-kanak dan Persekutuan Diabetes Antarabangsa  melaporkan 955 kes diabetes jenis 1 dalam kalangan kanak-kanak Malaysia adalah lingkungan 0-19 tahun pada 2021. Secara rasionalnya, kadar diagnosis untuk kanak-kanak yang menghidap diabetes jenis 1 ialah 38.7%. Ini membuktikan yang keperluan untuk meningkatkan kesedaran dan akses untuk penjagaan diabetes jenis 1 kepada kanak-kanak.

Projek CDiC pula bertujuan untuk merapatkan jurang kritikal dalam diagnosis, menyokong pemantauan kendiri glukosa darah dan pengetahuan pesakit dengan membina usaha sedia ada untuk menangani halangan tempatan terhadap penjagaan kesihatan, menyokong pembangunan penyelesaian penjagaan diabetes yang komprehensif dan menyepadukan dengan sistem penjagaan kesihatan tempatan. Komponen khusus CDiC di Malaysia termasuk menyediakan bengkel pendidikan untuk pesakit dan penjaga mereka, melatih profesional penjagaan kesihatan dalam diagnosis dan pengurusan penyakit, menubuhkan atau membaik pulih pusat sumber diabetes, membangunkan pendaftaran negara, penyelidikan mengenai pengurusan diabetes jenis 1 serta meningkatkan kesedaran orang ramai tentang diabetes jenis 1 di Malaysia.

Perkongsian itu dilancarkan dalam Pelancaran CDiC oleh Dato' Dr Mohd. Azman bin Yacob, Pengarah Bahagian Pembangunan Perubatan dari Kementerian Kesihatan Malaysia dan dihadiri oleh rakan kongsi projek, profesional penjagaan kesihatan dalam penjagaan diabetes serta pesakit diabetes jenis 1 dan penjaga. Pada majlis itu juga, para hadirin turut mendengar tentang landskap rawatan di Malaysia, pengurusan semasa diabetes jenis 1 serta perjalanan dan cabaran pesakit daripada Dr Nurain Mohd Noor, Presiden MEMS dan pengerusi projek CDiC di Malaysia, En Anand Shetty, Naib Presiden Korporat, Kawasan Perniagaan Asia Tenggara Novo Nordisk dan Bryan Koh, Ketua Kluster Pasaran Matang Asia Pasifik, Roche Diabetes Care.

Dr. Nurain Mohd Noor, Presiden MEMS dan Pengerusi projek CDiC Malaysia berkata, “Kadar misdiagnosis kanak-kanak Malaysia dengan diabetes jenis 1 adalah sangat tinggi kerana kanak-kanak dan dewasa muda sering didiagnosis dengan keadaan alternatif seperti penyakit pernafasan atau gastrousus. Untuk menangani isu mendesak ini dan memastikan diagnosis dan penjagaan yang tepat pada masanya dan tepat, inisiatif seperti 'Mengubah Diabetes® dalam Kanak-kanak' adalah penting untuk campur tangan yang lebih tepat pada masanya dan penjagaan yang lebih baik. Projek itu juga akan melengkapkan barisan hadapan dengan pengetahuan dan kemahiran pengurusan untuk membantu mereka membantu pesakit mereka yang menghidap diabetes jenis 1”.

Anand Shetty, Naib Presiden Korporat, Kawasan Perniagaan Asia Tenggara Novo Nordisk menyatakan, “Tujuan kami adalah untuk memacu perubahan bagi mengalahkan penyakit kronik seperti diabetes dengan merintis kejayaan saintifik dan meningkatkan kehidupan pesakit. Dengan rakan kongsi CDiC kami di Malaysia, kami menyasarkan untuk meningkatkan kehidupan pesakit diabetes jenis 1 yang terdedah dengan membina sistem penjagaan holistik untuk kanak-kanak dan dewasa muda di bawah umur 25 tahun yang menghidap diabetes jenis 1.”

Bryan Koh, Ketua Kluster Pasaran Matang Asia Pasifik, Penjagaan Diabetes Roche berkata, “Kami komited untuk meningkatkan akses kepada penjagaan diabetes penting untuk kanak-kanak dan dewasa muda yang menghidap diabetes jenis 1 di Malaysia bersama rakan kongsi kami, melalui membina penjagaan berterusan yang mampan untuk menyokong mereka membesar dengan baik dan memenuhi potensi penuh mereka.”

0 beri komen di sini:

Catat Ulasan

Untuk sebarang pertanyaan, pengiklanan, tajaan, kolobarasi dan jemputan boleh hubungi LeYa melalui email anagurlz87@gmail.com