Rabu, 13 September 2023

TEBUS Angkat Prinsip dan Harga Diri Manusia. Review Filem Tebus di Prime Video

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera...

Hai korang... Teringat satu cerita sewaktu Hari Merdeka hari tu, so LeYa terasa nak menulis lah serba sedikit tentang review filem ni. Filem berjudul Tebus mula ditayangkan pada 31 Ogos 2023 lalu di Prime Video.

Nak dijadikan cerita dan sebab nak support filem tempatan yang menjadi filem pertama ditayangkan di Amazon Prime, so LeYa pun decide dan ajak la kawan-kawan ke panggung wayang The Starling Mall, Damansara untuk tayangan perdana sehari awal sebelum Merdeka.

Kalau korang nak tahu lagi, filem Tebus merupakan terbitan syarikat produksi Vian Media Sdn Bhd dan diarahkan oleh Jason Chong merangkap pencetus idea untuk naskhah ini serta nukilan skrip karya hasil tulisan Sky Khor.

Tebus ditunjangi oleh bintang hebat tanah air seperti Aedy Ashraf, Azhan Rani, Jay Iswazir dan Marisa Yasmin. Bersama mereka, pelakon baharu yang semakin meningkat naik, Ahirine Ahirudin dan Idan Aedan turut memberi kelainan dan sesuatu yang segar dalam filem ini.

Sinopsis Filem Tebus

Duit memberi definisi yang pelbagai oleh setiap manusia. Ada yang hidup mewah kerana duit malah tidak kurang juga yang masih bermati-matian bekerja mencari duit untuk digunakan sehari-harian.

Meski 'si kaya' mahupun 'si miskin', selagi namanya sebuah kehidupan, memiliki duit adalah satu keperluan untuk kelangsungan hidup.

Namun, adakah setiap manusia menggunakan 'jalan' yang 'lurus' dan betul untuk mendapatkan duit?

Filem Tebus mengangkat kisah tentang seorang pengawal keselamatan, Johan yang telah menculik pewaris barangan kemas, Ana untuk mendapatkan jantung di pasaran gelap bagi membantu adiknya, Jalil. Dek kerana terdesak, Johan melakukan perbuatan jahat tersebut namun perancangannya tidak berjalan lancar apabila Bakar (bapa tiri Ana) tidak mahu membayar walau satu sen pun hasil penculikan tersebut. Malah, dia pula menawarkan wang ringgit yang tinggi sekiranya Johan membunuh Ana.

Tetapi itu bukanlah sifat yang ada pada diri Johan. Dari kisah penculikan, akhirnya menjadi misi penyelamat iaitu jauhkan Ana daripada Bakar. Disebabkan itu, Johan terpaksa melupakan hasrat untuk membantu Jalil.

Adakah pada akhirnya Johan mendapat penderma jantung untuk adiknya? Atau Johan mengambil keputusan membunuh Ana untuk dapatkan wang dari Bakar demi menyelamatkan adiknya yang sedang nazak?

Review Filem Tebus

Berdasarkan situasi tersebut, Tebus yang berdurasi 114 minit ini membawa penonton masuk ke dalam dunianya yang penuh dengan aksi, kasih sayang, kemanusiaan, empati dan berkenalan dengan 'dunia gelap' yang sentiasa menanti untuk menjerumuskan seseorang ke dalam kemusnahan.

Dari awal, LeYa dah expect filem ni pasti gempak sebab ye lah kan nak dibawa ke pasaran luar tu di Amazon. But, LeYa is sedikit kecewa kerana selepas tontonan filem ni biasa-biasa sahaja. Terlalu Straight to the point dan tidak perlu bertanya-tanya apa yang akan berlaku seterusnya. Ianya diibaratkan seperti kita dah boleh jangka apa akan berlaku.

Tapi tak lah LeYa kata tak best kan. Filem Tebus ni best dan santai. Jadi, penat-penat balik kerja, santai depan TV ke Laptop, bolehlah tonton seisi keluarga. 

Di akhir cerita, kita boleh lihat ada dimasukkan plot twist, namun seperti yang LeYa bagitahu, ianya sudah boleh dibaca. Jadi, kita boleh tahu apa akan berlaku. Tapi plot twist part paling akhir tu memang diluar jangkaan juga lah. Ingatkan dah setel, tapi rupanya belum. So, that is why la LeYa cakap cerita tu ok dan best je untuk ditonton hingga akhir.

Filem ni bagi LeYa bermula dengan baik. Then, mula agak sedikit perlahan dan santai. Jadi, aksi-aksi yang kita tonton di awal penceritaan tu, hampir hilang tiba-tiba. Part romantik dan kasih sayang pula muncul. Kemudian, di hujung-jujung eh! ada suspen pula! Wow!

Seperti kita tahu, Aedy Ashraf adalah seorang aktor yang baik dan mampu memainkan apapun peranan yang diberikan kepadanya. Walaupun dia perlu berlakon dengan pelakon baharu dalam industri, namun chemistry mereka cukup baik. 

Kesimpulan

Hasil dari penelitian menonton filem ni, LeYa rasa Malaysia perlu lebih berfikir di luar kotak lebih lagi dalam pembikinan filem. Nak setanding filem Hollywood, kena banyak lagi improvement. Tapi, sebab ia ditayangkan di Prime Video, jadinya LeYa rasa boleh la layan. Pemilihan pengarah untuk tidak dimasukkan ke panggung wayang adalah terbaik sebab jalan cerita simple walaupun aksi ada dan nampak baik. Rasanya pelakon pun boleh improve diri lagi.

Ramai yang dah tonton pun, watak Jalil adik Johan tu memang sangat sesuai dan berjaya menghidupkan watak tersebut. Watak Jalil berjaya menceriakan suasana dalam filem tu. 

So, korang yang belum menyaksikan lagi filem Tebus edaran MyContent Distribution ni, boleh la buat langganan Prime Video dan tonton kerana naskhah dari filem ini akan menemukan korang sebuah erti kehidupan dengan keputusan yang paling tepat agar menjadi sebuah kembara yang amat bermakna.

0 beri komen di sini:

Catat Ulasan

Untuk sebarang pertanyaan, pengiklanan, tajaan, kolobarasi dan jemputan boleh hubungi LeYa melalui email anagurlz87@gmail.com