Selasa, 25 Oktober 2022

Lifebuoy "C Untuk Cuci Tangan:Train the Trainers" Galakkan Penjagaan Kebersihan Tangan Kepada Murid KEMAS

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera... 

Baru-baru ini bersempena dengan Hari Mencuci Tangan Sedunia (Global Handwashing Day - GHD), Lifebuoy iaitu sabun perlindungan kuman nombor satu dunia yang berdedikasi menggalakkan amalan penjagaan kebersihan dengan baik, telah melancarkan program "C Untuk Cuci Tangan: Train the Trainers" di The Grounds bagi tujuan memperkasakan amalan mencuci tangan dengan baik dalam kalangan murid sekolah Jabatan Kemajuan Masyarakat (KEMAS). Program “C Untuk Cuci Tangan: Train the Trainers” bukan sahaja bertujuan untuk berkongsi kemahiran mencuci tangan yang diperlukan dengan guru-guru KEMAS tetapi juga untuk membolehkan mereka mengajar kemahiran tersebut kepada murid.

Untuk pengetahuan korang Unilever Malaysia melalui Lifebuoy telah bekerjasama dengan Guardian untuk menyumbang kit kebersihan yang mengandungi keperluan harian seperti buku panduan Lifebuoy C untuk cuci tangan, Pencuci Tangan Antibakteria dan Sabun Buku Lifebuoy serta tisu basah antibakteria daripada Guardian kepada Tabika KEMAS bagi menggalakkan penjagaan kebersihan tangan yang baik dan membantu meminimumkan risiko jangkitan dalam kalangan murid sekolah.

Pelancaran program ini telah disempurnakan oleh Yang Berusaha Tuan Asri Bin Saleh, Pengarah KEMAS Wilayah Persekutuan, Cik. Lenny Chuah, Ketua Penjagaan Peribadi Malaysia, Singapura, Thailand (MYSGTH) & Ketua Unilever Malaysia dan Cik. Jessica Barnabas, Ketua Jabatan Penjagaan Peribadi, Guardian Malaysia.

Yang Berusaha Tuan Asri Bin Saleh, Pengarah KEMAS Wilayah Persekutuan berkongsi, “Kementerian Pembangunan Luar Bandar melalui KEMAS sentiasa menitikberatkan aspek kebersihan dan keselamatan diri dalam kalangan murid KEMAS. KEMAS amat berbesar hati dapat bekerjasama dengan pihak swasta dalam menjalankan program mencuci tangan sebegini. Sebagai contoh, guru yang menjalani latihan yang ditawarkan oleh Lifebuoy Malaysia akan dapat membimbing murid-murid sekolah tentang cara yang betul untuk mencuci tangan dengan lebih cekap. Sememangnya guru memainkan peranan penting untuk menggalakkan amalan mencuci tangan dengan baik dalam kalangan kanak-kanak sejak kecil.

“Selain itu, kit kebersihan yang disumbangkan Lifebuoy dan Guardian akan membantu membentuk minda kelas pertama dalam penekanan terhadap aspek kebersihan diri dalam kalangan murid prasekolah. Dengan peningkatan penyakit tangan-kaki-dan-mulut (HFMD), para murid akan diingatkan untuk menggunakan kit kebersihan yang terdapat di kawasan sekolah untuk menjaga kebersihan tangan dari semasa ke semasa. Secara keseluruhannya, ini adalah merupakan salah satu contoh yang baik dimana kerjasama awam-swasta dapat memastikan persekitaran yang lebih sihat dan bersih untuk generasi masa hadapan kita.”

Lenny Chuah, Ketua Penjagaan Peribadi Malaysia, Singapura, Thailand (MYSGTH) & Ketua Unilever Malaysia berkata, “Sebagai sebuah syarikat yang mengutamakan aspek utama dalam meningkatkan kesihatan dan kebersihan bagi tujuan melindungi nyawa dan kehidupan, Unilever melalui Lifebuoy Malaysia berharap agar pelancaran program “C Untuk Cuci Tangan: Train the Trainers” dapat memberikan pandangan dan perspektif yang berharga untuk memperkasakan pendidikan kebersihan tangan dalam kalangan murid sekolah. Kami berbangga dapat bekerjasama dengan KEMAS dan Guardian untuk meningkatkan kesedaran dalam kalangan kanak-kanak prasekolah tentang kepentingan mencuci tangan bagi mengelakkan penyebaran kuman. Selaras dengan tujuan kami untuk menyelamatkan nyawa, program kami akan memperkasakan ibu dengan kesedaran, pengetahuan dan maklumat berkaitan bagi membantu memastikan anak-anak mereka kekal sihat.

"Bagi menguatkan sokongan terhadap Matlamat Pembangunan Mampan 2030 Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu yang bertujuan untuk memacu perubahan tingkah laku positif terhadap amalan kebersihan tangan dalam kalangan kanak-kanak, Lifebuoy telah mencipta lagu tema Mari Lebih Sihat! yang dinyanyikan dalam bahasa tempatan daripada pelbagai kumpulan etnik di negara kita bagi mewujudkan pendidikan kebersihan yang paling inklusif di Malaysia. Pada masa ini, fasa kedua inisiatif Mari Lebih Sihat akan meneruskan matlamat ini untuk memacu perubahan tingkah laku mencuci tangan dalam kalangan kanak-kanak.”


Selain itu, bagi merancakkan lagi cara yang berkesan dalam memupuk amalan mencuci tangan dalam kalangan murid sekolah, Lifebuoy telah bekerjasama dengan sekolah untuk mempromosikan asas kebersihan tangan dari tahun-tahun awal kanak-kanak dengan inisiatif Ketua Pegawai Pendidikan (CEO) Mudanya. Kanak-kanak adalah lebih cenderung untuk menerapkan tingkah laku ini apabila mereka dipengaruhi oleh rakan sebaya mereka. Oleh itu, Lifebuoy percaya bahawa inisiatif sedemikian akan mempercepatkan impak pendidikan kebersihan tangan dengan meningkatkan sikap murid terhadap pembelajaran, memupuk pengalaman pembelajaran yang lebih diperibadikan, menarik minat pelajar melalui pembelajaran koperatif, dan membawa kepada pengekalan maklumat yang tinggi.


Lenny Chuah berkongsi, "Lifebuoy percaya bahawa memberikan pemahaman dan menyemai kepentingan membangunkan amalan kebersihan tangan sepanjang hayat dalam kalangan kanak-kanak adalah pendekatan terbaik untuk mencegah penularan penyakit berjangkit di sekolah. Sejak bermulanya program jangkauan Lifebuoy pada tahun 2015 di seluruh Malaysia, program kami telah memanfaatkan 536,113 kanak-kanak berumur 4 hingga 9 tahun. Didorong oleh tujuan yang lebih besar, kami ingin membantu 1 juta orang mengamalkan amalan mencuci tangan yang baik menjelang 2025.


Lifebuoy tetap komited terhadap aspek inovasi dalam produknya untuk meningkatkan usaha kita melawan kuman. Baru-baru ini, Lifebuoy turut memperkenalkan varian produk Lifebuoy Fresh Coconut Water & Mint Antibacterial Bodywash dan Lifebuoy Lemon Fresh Antibacterial Handwash. Usaha ini akan memainkan peranan penting untuk merealisasikan visi Lifebuoy untuk membantu komuniti kekal selamat, segar dan bersih.

Nak tahu lebih lanjut, layari laman sesawang di bawah:

Website

Facebook

0 beri komen di sini:

Catat Ulasan

Untuk sebarang pertanyaan, pengiklanan, tajaan, kolobarasi dan jemputan boleh hubungi LeYa melalui email anagurlz87@gmail.com