Khamis, 10 September 2020

Kaki Game, Ketahui 11 Tanda Anda Sedang Alami Ketagihan Game! Sila Berpada-pada

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Permainan video atau video game merupakan salah satu daripada aktiviti yang banyak dimainkan oleh ramai orang pada masa lapang termasuklah orang dewasa. 

Namun, pada tahap manakah permainan video ini mula dikategorikan sebagai ketagihan game? Jom ikuti jawapannya di sini!

Apakah Ketagihan Permainan Video?

Ramai dalam kalangan hari ini tidak sedar bahawa kebanyakan daripada mereka mungkin sedang mengalami ketagihan terhadap permainan video.

Permainan yang pada mulanya hanyalah sebagai satu cara mengisi masa lapang, kini telah banyak menjejaskan kesihatan mental buat pemainnya.

Walaupun American Psychiatric Association (APA) tidak mengelaskan ketagihan game ini dalam Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM), namun WHO ada menyatakan ‘gaming disorder‘ dalam International Classification of Diseases (ICD-11).

Menurut WHO, 'gaming disorder' adalah corak tingkah laku permainan yang berterusan atau berulang, yang mungkin dilakukan dalam talian atau luar talian.

Tingkah laku tersebut ditunjukkan oleh gangguan kawalan terhadap permainan, peningkatan keutamaan yang diberikan kepada permainan sehinggalah mainan lebih diutamakan daripada kepentingan hidup dan aktiviti harian yang lain.

Selain itu, terdapat juga kesinambungan atau penerusan permainan walaupun berlakunya kesan-kesan negatif terhadap pemainnya.

Walaupun kebanyakan daripada pemain video game ini tidak mengalami ketagihan game, WHO menganggarkan terdapat antara 3% - 4% pemain yang mengalaminya.

Perbezaan ketara yang menentukan sama ada video game tersebut sihat atau sebaliknya adalah bagaimana permainan tersebut menjejaskan kehidupan seseorang secara negatif.

Apakah tanda-tanda jika seseorang itu alami ketagihan permainan video?


Menurut kriteria yang dinyatakan melalui DSM-5, anda perlu memiliki sekurang-kurangnya 5 atau lebih tanda-tanda yang dinyatakan di bawah ini dalam tempoh 1 tahun untuk dikategorikan sebagai mengalami ketagihan.

Antara tanda-tanda ketagihan tersebut ialah:
  • Selalu berfikir berkenaan gaming sepanjang masa
  • Rasa sedih sekiranya anda tidak dapat bermain video game
  • Perlu habiskan banyak masa bersama video game untuk mendapatkan kepuasan
  • Tidak mampu untuk menghentikan permainan tersebut atau mengurangkannya
  • Tidak mahu melakukan perkara-perkara lain yang pernah dinikmati sebelum ini
  • Mempunyai masalah sama ada di sekolah, di rumah atau di tempat kerja disebabkan oleh permainan video tersebut
  • Terus tetap bermain permainan video walaupun sedar mengalami masalah atau gangguan disebabkan oleh permainan video
  • Menipu orang lain berkenaan jumlah masa yang dihabiskan untuk bermain permainan video
  • Menggunakan video game sebagai medium untuk melegakan emosi dan perasaan
  • Berasa bosan, resah atau sedih jika tidak dapat bermain video game (simptom withdrawal)
  • Bermain permainan video sehingga memutuskan hubungan dengan pasangan, kehilangan pekerjaan, atau pelajaran terjejas dan merudum

Cara untuk mengawal  ketagihan game yang dialami

Jika anda mempunyai ahli keluarga yang mengalami ketagihan ini, atau diri anda sendiri yang mengalaminya, cuba lakukan beberapa tip yang dinyatakan di bawah ini:

Jaga-jaga, ini kesan yang mungkin terjadi kepada kanak-kanak jika alami ketagihan

American Academy of Pediatrics (AAP) menyatakan, pendedahan terhadap keganasan yang ditonjolkan dalam media termasuklah video game boleh menyebabkan kanak-kanak tersebut mempunyai tingkah laku yang agresif.

Selain itu, kanak-kanak juga mungkin akan lebih mudah menerima tingkah laku keganasan yang ditonjolkan dalam game dan menganggapnya sebagai satu yang normal.

Oleh sebab itu, ibu bapa atau penjaga amat perlu mengawal dan memerhatikan sebarang game yang dimainkan oleh anak-anak di rumah. 

Ketagihan bergantung kepada sikap seseorang

Ada yang berpendapat bahawa video game lebih memberikan kesan negatif kepada pemainnya. Ini termasuklah menggalakkan keganasan, seksisme, kelucahan dan mengelakkan pergaulan sosial sesama manusia.

Ada juga yang melihat bahawa video game ini mampu menjadi satu medium pembelajaran untuk kanak-kanak, merangsang kreativiti dan membangunkan karakter seseorang.


Kesan negatif yang mempengaruhi seseorang individu tersebut akibat daripada ketagihan video adalah berpunca daripada sikap pemain terhadap game itu sendiri dan juga kehidupannya. 


Sumber : Hello Doktor

6 ulasan:

  1. mainlah berpada2 kan, risau juga kalau ketagih macam tu

    BalasPadam
  2. Nasib baik suami tak menggila sangat main. Cuma xtahan karen lah naik. Huhua. Aircond n wifi kena on sbb xnak phone panas.

    BalasPadam
  3. ammi main gak game...tapi game kebun2 je ahaksss. tak retilah pubg, ML bagai

    BalasPadam
  4. nasib saya bukan kaki game..Tapi saya kaki contest lah

    BalasPadam
  5. kita ada sorang kawan yang husband dia memang kaki game...huhuhu, agak kesian gak la dengar luahan dia masa mula2 kawen dulu..

    BalasPadam

Untuk sebarang pertanyaan, pengiklanan, tajaan, kolobarasi dan jemputan boleh hubungi LeYa melalui email anagurlz87@gmail.com