Selasa, 25 Ogos 2020

Rasai Ketenangan dan Keindahan Di Kg Jkin Resort, Negeri Sembilan

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Nikmati alam yang indah dengan warna kehijauan. LeYa pasti mata anda sudah letih memandang skrin komputer mahupun laptop berjam-jam. Jadi, jom ikuti pengembaraan LeYa ke Kg Jkin Resort ATV Extreme Park, Negeri Sembilan untuk berehat seketika sambil menikmati kehijauan alam di sana.


Kita tahu dengan melihat keindahan alam yang menghijau pasti memberi rasa ketenangan dan menyegarkan jiwa serta minda. Kehijauan alam yang menyejukkan ini anda boleh dapati dengan hanya bercuti ke Kg. Jkin Resort yang terletak di Jalan Lama Bukit Putus, Negeri Sembilan.

Kg Jkin Resort ini sudahpun beroperasi pada tahun 2018 dan memberi perkhidmatan eko pelancongan di kaki bukit putus itu. Ia meliputi kawasan seluas 10 ekar dan LeYa pasti peminat nature dan kedamaian akan teruja untuk singgah di sini. Jom ikuti cerita selanjutnya!


Bermula pagi Rabu, 12 Ogos 2020, LeYa, Mr. Otomen Taro dan rakan-rakan seperjuangan dari Propa Rangers menyahut cabaran untuk meneroka "hidden gem" yang ada di sebalik Kg Jkin Resort.

Pagi yang indah dan sejuk dek hujan renyai-renyai, kami tiba dengan gembiranya di perkarangan Kg Jkin Resort. Sebelum melangkah lebih jauh lagi, kami bersarapan dahulu berserta mendengar sedikit taklimat dari Ketua Pegawai Eksekutif Kg Jkin Resort, En, Jefri Ramli.


Masa terlalu mencemburui kami, Usai sarapan dan mendengar taklimat, kami dibawa check-in dulu di bilik masing-masing untuk menukar pakaian. Di sini, terdapat pelbagai jenis penginapan mengikut bajet anda bermula dari RM30 sehingga RM100 satu malam. Antara penginapan yang ada ialah Chalet Gaharu, Cendana, Rumah Buluh, Rumah Hobbit, Rumah Pokok dan Campsite yang sering menjadi lokasi penginapan kumpulan yang ramai.

Di hadapan Rumah Gaharu

LeYa dan Mr. Otomen menginap di Rumah Gaharu yang lengkap dengan Katil Queen, Heater, Kerusi Rotan, Televisyen, Iron & Iron Board, Ruang Santai Di Luar dan bilik mandi. Harga untuk Rumah Gaharu sekitar RM100 semalam. Memang selesa dan bila tiba waktu malam, suasana di sini sangatlah sejuk membuatkan LeYa tidur tanpa membuka kipas angin.

 
Rumah Gaharu

Rumah Hobbit

Rumah Buluh

 
Rumah Hobbit & Rumah Pokok

So, sekarang jom kita check it out aktiviti yang boleh dilakukan di sini. Antaranya adalah

  • ATV
  • Buaian Extreme
  • Monkey Zip-line
  • Flying Fox 
  • Bergambar di 8 Spot terbaik
  • Hiking
  • Mountain Bike dan  
  • Bermain aktiviti air seperti gelongsor di kolam buatan semulajadi manusia
Let's play with LeYa dan rakan-rakan melaksanakan aktiviti yang ada. Hehe...

Hiking di Bukit Putus

Settle check-in, kami menuju ke lokasi pertama iaitu aktiviti Hiking di Bukit Putus. Buat pertama kalinya LeYa berjaya menamatkan aktiviti hiking ini memandangkan sebelum ini stamina LeYa tidak begitu kuat kerana ada penyakit asthma. Alhamdulillah... dengan kesungguhan untuk cuba menawan puncak bukit, LeYa meneruskan langkah walaupun dalam keadaan perlahan dan santai. Hee...

 
Haaaa.... Penat weyyhhh...

Yeah!! Kami dah tawan Bukit Putus

Walaupun peluh dah merecikk hawau membasahi tudung, bergambar mesti punya... Hahaha...

Inilah spot terakhir sebelum kami menuruni balik ke resort. 

Setibanya kami kembali ke resort, kami terus menuju Dapur Pompuan Chantek untuk menikmati hidangan makanan tengah hari masakan kampung. Memang enak sekali hidangan yang disajikan. Licin kesemuanya kami bedal. Ahahaha...


Bergambar di 8 Spot Tercantik dan Menghijau

Dah sampai Kg Jkin Resort ni rugi sangat tak abadikan kenangan di setiap prop yang ada. Jadi, LeYa tidak ketinggalan untuk turut bergambar di beberapa spot yang cantik. Memang cantik. Tak perlu jauh-jauh nak ke negara jiran lagi dah. Kat sini pun ada.

  

Merentasi Belantara Dengan ATV

Ini satu lagi aktiviti yang pertama kali LeYa buat. Cuba anda fikirkan? Dengan tak pernah dan tak tahu memandu motorsikal, tetapi LeYa berjaya dan gigih memandu ATV ni. Hehehe... Power kan? Tapi janganlah kecam sebab pemanduan LeYa 20km/j je. Hahaha... Berhati-hati di jalan raya, Eh! jalan hutan laa...

Muka tu dah kenapa tu??? Takut kerr tu?? Hahaha...


Bermain Buaian Extreme dan Flying Fox

Keesokannya, selesai sarapan pagi, kami pun memulakan aktiviti yang lebih extreme. Aktiviti Buaian Extreme yang ketinggiannya dari tanah memang tak boleh nak pandang bawah tau kalau sesiapa yang gayat tu. Berderau jantung weyyhhh pada yang naik tu. Oh ya! Tapi buaian extreme ni dihadkan maksimum beratnya sehingga 70kg je. Lebih 70kg tu tidak dibenarkan naik. Takpe... Takpe... Mana tahu nanti akan datang mereka akan buat untuk semua peringkat. Pasti yang bersaiz comel pun boleh merasainya. Memang nice gila pemandangan dari atas buaian tu kalau dapat tengok.

 

Dan, aktiviti last adalah bermain air. Apa lagi? Kasi terjun kolam lah... Settle semua aktiviti, kami  pun bersiap untuk check-out dan kembali semula menjalani kehidupan untuk bekerja.

Oppsss!! Tapi nak bagitahu tambahan ni kat anda semua. Kg Jkin Resort juga turut menyediakan satu lagi program baru berunsurkan nilai-nilai murni dan keislaman dalam Kem Motivasi Islam yang mana setiap dari kita boleh menyertainya seperti Qiamullail, Majlis Aqiqah & Qurban, Ceramah Agama dan lain-lain yang membawa kepada ketenangan rohani dan jiwa.

Kita tahu yang pandemik Covid-19 dan PKPP ini menggalakkan rakyat Malaysia untuk bercuti di dalam negara sahaja. Jadi, bagi anda yang ingin menikmati pemandangan hijau dan menenangkan dengan harga berpatutan, inilah lokasi yang harus dituju.

Sebarang tempahan dan maklumat lanjut mengenai Kg Jkin Resort, boleh layari seperti yang tertera:

Facebook
https://www.facebook.com/kgjkin883

Instagram
https://www.facebook.com/kgjkin883

Hubungi / Whatsapp
011 – 2089 3883 / 017 – 883 3674


Entry ini dihasilkan dari program Media FAM Trip ke Kg Jkin Resort, Negeri Sembilan yang berlangsung selama 2 hari 1 malam (12 – 13 Ogos 2020) anjuran Propa Rangers dengan kerjasama LF Production, Kg Jkin Resort, ZB Group dan The Siblings Bouquet.

10 ulasan:

  1. Best jugak ye tempat tu..Tapi nampak macam aktiviti untuk orang dewasa je.. untuk budak2 tak de ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Budak-Budak boleh je nak ambil gambar dekat 8-spot tu.. sebab hari terakhir anak buah LeYa datang, ok je bergambar di situ. Kena pantau jugaklah. Jangan biarkan pergi sorang2.

      Padam
  2. Wah banyak nya aktiviti boleh buat. Menarik sangat ni Leya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu Kak Ana... Tapi for kids kena pantau jugak lah

      Padam
  3. lawa jugak tempat ni ek, macam kat Jogja spot2 bergambar dia tu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memang cantik sun.. Nanti ade masa boleh datang sini tau

      Padam

Untuk sebarang pertanyaan, pengiklanan, tajaan, kolobarasi dan jemputan boleh hubungi LeYa melalui email anagurlz87@gmail.com