Jumaat, 20 Mei 2022

Seleksi Makanan Terbaik di Sepang, Selangor Yang Patut Korang Cuba!

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera...

Yeah! Kembali lagi episod makan-makan setelah sebulan kita melawan hawa nafsu. Jom bersama-sama ikuti pengembaraan LeYa untuk bawa korang makan kat tempat menarik di sekitar Sepang, Selangor. 

LeYa pasti korang sudah tahu dan kenal yang negeri Selangor mempunyai pelbagai tapak yang menarik untuk dilihat. Especially, aspek gourmetnya yang dipengaruhi oleh pelbagai negara dan tradisi. Hasilnya, Selangor menjadi destinasi pelancongan yang terkenal dengan bakat kulinarinya serta dapat memberikan tetamu pengalaman gastronomi yang tidak dapat dilupakan!

1. Sarapan Pagi di Restoran Taman Klasik Rumbia

Restoran Taman Klasik Rumbia menyajikan menu sarapan pagi yang luas bermula jam 7.00 pagi. Pelanggan boleh memilih makanan yang dihidangkan. Nasi goreng, nasi lemak, lauk-pauk dan bihun sup antara pilihan menu pagi. Selain itu, roti canai disediakan, manakala lempeng hanya ada pada hari Jumaat.

Alamat | 286, Jalan Haji Jumani, 43900 Sepang, Selangor.

2. Makan Tengah Hari di PappaGrill, Sepang

PappaGrill ialah restoran stik paling popular di Kota Warisan, Sepang menawarkan pelbagai jenis masakan barat dan tempatan (Steak, Nachos, Nasi Lemak, Fish & Chips dan banyak lagi). Ia dikenali sebagai hidangan barat seperti yang tersirat oleh nama restoran. Terdapat pilihan spaghetti, pilihan stik, nasi goreng dan pelbagai jenis lauk seperti kentang goreng, kentang wedges, sup cendawan, coleslaw, roti bawang putih dan sebagainya.

Alamat | No.76, Jalan Warisan Sentral 2 KIP Sentral, Kota Warisan, 43900 Sepang, Selangor.

3. Minum Petang di Karyabhara - The Hipster Cafe

Karyabhara - The Hipster Cafe ialah kedai yang berpusat di Putrajaya. Sarapan, Makan Tengahari, Minum Petang, Makan Malam dan Makan Lewat Malam semuanya tersedia di Hipster Cafe ini. Makanan tempatan, masakan barat, spaghetti, kopi, minuman campuran ais, pencuci mulut dan banyak lagi semuanya terdapat dalam menu. Majlis hari jadi, acara perniagaan dan persembahan langsung adalah antara perkhidmatan yang mereka tawarkan. Kafe Hipster di Karyabhara sesuai untuk bekerja dan belajar. 

Alamat | LG-05, Menara Shaftsbury Putrajaya, Jalan Alamanda, Presint 1, Putrajaya, Sepang, Selangor

4. Makan Malam di Utan Cafe

Kafe Utan mempunyai nilai tambah tersendiri kerana ia terletak di antara tiga padang golf yang dikelilingi pepohon hijau dan udara yang sejuk. Bukan sahaja lokasinya agak mendamaikan untuk makan malam, malah lebih 50 menu masakan kampung disediakan, membuatkan sesiapa sahaja terliur dan rambang mata. Pilih apa sahaja daripada masak lemak cili api dan asam pedas yang terkenal, Utan Cafe and Range turut menawarkan menu lain seperti ayam, daging salai dan itik, daging cincang, udang galah gergasi dan udang galah. Itu belum termasuk menu hebat lain seperti sup kotak gear kambing, kari kepala ikan, daging pinang masak kicap, tomyam, patin masak tempoyak, ikan siakap masak wap dan sotong bakar chiangrai.

Alamat | Bandar Baru Salak Tinggi, 43900 Sepang, Selangor.

5. Makan Lewat Malam di HM Sri Bagan Sepang Satu

Makan lewat malam sambil menikmati bayu laut yang sangat menenangkan adalah cara yang ideal untuk mengakhiri hari korang! Bunyi ombak dan angin sejuk serta-merta akan menaikkan semangat korang. Korang boleh memilih item daripada menu a la carte atau daripada kumpulan menu yang banyak! Ikan Talapia Bakar, Ikan Siakap Kukus dan Sambal Udang Petai yang sangat dipuji adalah menu wajib cuba!

Alamat | Bagan Lalang, 43950 Tanjong Sepat, Selangor

Selain daripada tempat yang dinyatakan di atas, Selangor juga menawarkan banyak lagi restoran dan kafe menarik yang patut korang lawati, terutamanya pada tahun 2022 ni. 

Disebabkan negeri Selangor merupakan destinasi pelancongan terkemuka di Malaysia, pemilihan makanan di negeri ini bukan sekadar memenuhi selera korang, tetapi juga untuk memenuhi "Pusing Selangor Dulu!" perjalanan, yang pasti menarik; kenapa tidak bermula di Sepang?

Namun, bagi mengekalkan kesejahteraan ramai, pelancong diingatkan supaya mematuhi prosedur standard (SOP) yang ditetapkan oleh pihak Majlis Keselamatan Negara dalam mematuhi Pelan Pemulihan Negara seperti memastikan penjarakan sosial, memakai pelitup muka pada setiap masa di khalayak ramai dan kerap menggunakan cecair pembasmi kuman.

Korang juga boleh layari laman sesawang rasmi Tourism Selangor di www.selangor.travel atau terus ikuti laman media sosial rasmi Instagram, Facebook, Twitter, TikTok dan saluran YouTube Tourism Selangor untuk mengikuti sebarang update #PusingSelangorDulu.

8 ulasan:

  1. byknya port makanan yg lazat2! kena pi cari ni...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jom3x... Kalau datang Sepang jangan lupa kita taw..

      Padam
  2. bab makan mmg leya hebat.. banyak makanan yang sedap tu.. boleh masuk list bila nak ke area sepang nnt

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hehe... Xdela... Liez pun apa kurangnya... Nyam3x... Jom makan²

      Padam
  3. Banyak juga tempat makan yang sedap-sedap kat Selangor nie ya Leya..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu kak... Tu yang rambang mata nak pilih tu

      Padam
  4. wah..betul2 pesta makanan...memang mantap pak abu hehehe

    BalasPadam

Untuk sebarang pertanyaan, pengiklanan, tajaan, kolobarasi dan jemputan boleh hubungi LeYa melalui email anagurlz87@gmail.com