Khamis, 8 Julai 2021

Kempen Pemeriksaan Kesihatan Bermula Dari Rumah : Amalkan Gaya Hidup Sihat Bersama Medisana

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera...

Amalan gaya hidup sihat haruslah menjadi amalan masyarakat bagi melahirkan masyarakat yang sihat minda dan fizikal. Bagi meningkatkan kesihatan dan kesejahteraan, kita perlu bermula dengan pemakanan yang seimbang dan senaman yang teratur untuk membantu mendapatkan kalori dan nutrien yang kita perlukan dalam kehidupan seharian untuk menghindari pelbagai penyakit yang merbahaya seperti darah tinggi, kencing manis, sakit buah pinggang dan banyak lagi.

Walau bagaimanapun, pemantauan kesihatan juga sama pentingnya dari segi pencegahan terutama jika dilakukan lebih awal pengesanan penyakit bagi mengurangkan penderitaan dan kos perubatan. Diagnosis dan rawatan segera pelbagai penyakit secara radikal dapat meningkatkan alternatif rawatan perubatan pesakit.

Untuk mendapatkan gaya hidup yang sihat, pemeriksaan kesihatan perlu dilakukan dalam mengakses perkhidmatan kesihatan. Ini kerana pemeriksaan kesihatan seseorang amat penting dalam mencegah kemungkinan berlakunya sebarang kecemasan perubatan yang tidak diingini. 

Terdapat juga beberapa perkembangan teknologi dari alat kesihatan yang terbukti sangat berguna dalam memantau kesihatan kita dengan mudah. Alat kesihatan tersebut sangat luar biasa dan dapat membantu kita membuat perancangan untuk meningkatkan imunisasi tubuh badan seseorang serta memantau kemajuan kesihatan.

 

Pemantauan berterusan membantu pesakit dan doktor bereaksi dengan tepat dengan catatan tekanan darah, glukosa darah, suhu badan, nadi, degup jantung dan kadar pernafasan. Selain itu, ia menyimpan rekod untuk membantu doktor bagi mendapatkan keadaan sebenar pesakit dan menolong mereka mengambil tindakan dengan bijak. 

Menurut Dr. Wong Teck Wee, Pakar Perunding Kardiologi iHeal Medical Centre, pada masa yang tidak menentu ini, memeriksa parameter kesihatan seperti suhu, tahap oksigen dan keadaan jantung akan membantu mengesan jangkitan COVID-19 lebih awal.

"Pemantauan kesihatan dari rumah adalah satu pilihan baharu dari Remote Patient Monitoring (RPM) untuk mendapatkan konsultansi perubatan berdasarkan norma baru. Pemantauan Pesakit Jauh (RPM) ini menggunakan teknologi maklumat untuk mengumpulkan data pesakit. Pesakit berkongsi rekod kesihatan mereka menerusi pemantauan dari rumah kepada profesional penjagaan kesihatan melalui platform digital. Ini dapat membantu memastikan maklumat yang terkandung dalam rekod kesihatan mereka tepat, kemaskini dan inklusif." tambah Dr Wong lagi.

Dari keadaan kesihatan pernafasan hingga kepada kesihatan jantung dan pengesanan glukosa darah, monitor kesihatan dari rumah dapat memberikan pandangan mengenai banyak fungsi tubuh tanpa jarum, temujanji dan prosedur yang invasif. Yang hanya kita perlu lakukan adalah mengawal kesihatan dengan memiliki satu alat kesihatan yang boleh dipercayai untuk memantau kesihatan tubuh harian kita.

Medisana adalah salah satu pakar terkemuka yang membantu dalam penjagaan kesihatan di rumah. Selama lebih dari 39 tahun, alat medisana disokong oleh teknologi Jerman dan yang paling penting, peranti medisana diluluskan oleh MDA (Medical Device Authority) Malaysia & Eropah Kualiti Suruhanjaya (EC) yang diperakui. Medisana merupakan penjagaan primer yang dapat diakses oleh ramai orang dengan memberikan kebanyakannya jalan masuk ke pemeriksaan di rumah untuk digunakan serta menyokong proses diagnostik.

Pulse Oximeter

Merupakan alat kecil yang dapat memasukkan jari kita serta berfungsi membantu mengesan oksigen dalam darah. Ia bertujuan jika seseorang mengalami masalah pernafasan, alat ini berkemungkinan membantu. Tahap ketepuan oksigen dalam darah normal bagi seseorang yang sihat sekitar 95-100 peratus.

Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), penyakit COVID-19 dalam Laporan Situasi 41, "Terapi oksigen adalah intervensi rawatan utama bagi pesakit dengan Covid-19 teruk. Semua negara harus berusaha untuk mengoptimumkan penggunaan ketersediaan pulse oximeter dan sistem oksigen perubatan."

Blood Pressure Meter

Menurut laporan yang dilakukan oleh Jabatan Perangkaan Malaysia, Kementerian Kesihatan, Iskemia Penyakit Jantung adalah penyebab kematian no.1 di Malaysia pada tahun 2019. Diabetes, Hipertensi dan Kolesterol tinggi adalah Non-Komunikatif utama penyakit (NCD) di Malaysia. 

Dalam era pandemik ini, tekanan dan gaya hidup yang tidak aktif boleh menjadi salah satu faktor utama hipertensi. Jadi dengan memiliki alat perubatan ini di setiap rumah merupakan satu pelaburan bijak kerana ia dapat mengesan tekanan darah tinggi lebih awal.

Thermometer

Ekoran daripada musim pandemik yang berterusan ini, penakit selesema juga turut terkesan dan mudah dijangkiti. Jadi, dengan memiliki termometer di setiap rumah merupakan satu perkara yang penting. Pembacaan suhu kita berubah berdasarkan di mana badan kita mengukurnya. 

Pemeriksaan kesihatan secara berkala adalah kunci untuk mengekalkan kehidupan yang sihat. Menjaga semua peralatan pemantauan kesihatan di rumah dapat membantu menguruskan keadaan kronik dan dapat juga menyelamatkan nyawa pada saat yang memerlukan. Menerusi wabak pandemik yang global dan ketidakpastian ini, kesihatan seharusnya menjadi keutamaan.

Bersempena dengan kempen ‘Pemantauan Kesihatan Bermula dari Rumah’, medisana akan mengadakan pertandingan secara online untuk memberikan COVID CARE TRIO yang mengandungi 1x Pulse Oximeter, 1x Non-Contact Thermometer dan 1x BU535 BP Meter pada 3 bulan yang berbeza. Peraduan ini bermula pada 15 Julai 2021 hingga 14 Ogos 2021, 15 Ogos 2021 hingga 14 September 2021 dan 15 September 2021 hingga 14 Oktober 2021.

Untuk maklumat lanjut, boleh layari seperti yang tertera di bawah:

Website

Facebook

1 ulasan:

Untuk sebarang pertanyaan, pengiklanan, tajaan, kolobarasi dan jemputan boleh hubungi LeYa melalui email anagurlz87@gmail.com