Friday, 20 July 2012

Salam Ramadhan

Assamualaikum dan Salam Sejahtera...


Tanggal 1 Ramadhan 1933H, Umat Islam seluruh dunia akan menyambut bulan yang penuh diberkati Allah. Bulan yang mengampuni segala dosa hambanya, bulan yang mengajak kita untuk sama-sama memperoleh keberkatan dan hidayah dari Allah S.W.T.. Ya! Bulan yang penuh mulia iaitu bulan Ramadhan Al-Mubarak. Selama satu tahun kita tidak pernah berhenti untuk makan dan terus makan. Hanya sebulan ini kita akan memberi ruang pada perut kita untuk beristi rehat setelah hampir setahun bekerja keras untuk kita. Berpuasa adalah satu amalan di mana ia menahan segala nafsu kita daripada makan dan minum, daripada melakukan perkara maksiat dan jahat, dan juga menahan dari perasaan marah atau iri hati pada orang lain. Sesungguhnya kita perlu mendisiplinkan diri kita agar menjadi insan yang lebih baik di sisi masyarakat. Namun, bukanlah ia hanya dilakukan pada bulan Ramadhan sahaja. Sebaiknya lakukanlah ia di bulan-bulan yang lain kerana ia lebih mulia di sisi Allah dan masyarakat. Menjadi umat manusia yang baik bukanlah sukar. Hanya menurut sahaja keperluan Allah S.W.T. dan menghormati ibu bapa serta kaum keluarga dan masyarakat, lebh dari cukup untuk menjadi insan baik. 

Alhamdulillah... Pada tahun ini dapat juga aku mengecapi bulan Ramadhan yang penuh barakah ini. Sudah 25 tahun umurku. Bermakna sudah hampir dua dekad aku mengerjakan rukun Islam ketiga iaitu Berpuasa di bulan Ramadhan.


Akhir kata dari LeYa, mohon maaf atas kesilapan selama ini jika ada menulis entry2 yang menyakiti hati para blogger di sana. Sama2 kita menghayati Ramadhan pada kali ini. InsyaAllah.

Reaksi kOrang:

0 beri komen di sini:

Post a Comment