Rabu, 31 Januari 2024

Bahaya Asap Rokok dan Langkah Mengurangkan Risiko

 Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera...

Secara jujurnya apakah yang terlintas di fikiran korang bila sebut tentang 'nicotine'? LeYa pasti semua akan membayangkan rokok, bukan? Kita tahu merokok sangat merbahaya sama ada pada diri sendiri mahupun pada orang lain lebih-lebih lagi pada kanak-kanak.

Balik sahaja dari kerja, anak berlari datang ke arah kita untuk memeluk cium. Namun, apa yang terjadi si anak terus menolak untuk tidak terus memeluk dan mencium kerana katanya, "Ayah, merokok lagi ke? Busuk lah bau rokok ayah ni..."

Saat si ayah menyedut sebatang rokok, ketahuilah yang sebenarnya korang telah membahayakan nyawa anak sendiri. Ya! Memang mereka tidak menghisapnya tetapi asap rokok yang disedut itu sebenarnya lebih berbahaya dan menjadikan mereka adalah perokok pasif. Hal ini kerana, mereka menyedut asap rokok basi yang disebarkan oleh perokok.

Bila berbicara tentang rokok, pastinya korang akan terus mengaitkan dengan pelbagai jenis penyakit kronik yang datang dan berpunca daripada penggunaannya. Sebenarnya, rokok dikategorikan sebagai produk memudaratkan kerana ia mengeluarkan asap rokok yang berbahaya. Asap rokok mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk megalami pelbagai masalah kesihatan. Menurut Pengurus Pengurusan Projek dan Integrasi Pengetahuan di PMI, Mark Bentley, asap rokok mengandungi lebih daripada 6,000 bahan kimia dan sekurang-kurangnya 100 daripadanya boleh menyebabkan penyakit kanser seperti kanser paru-paru.

Secara semulajadi, Nikotin ditemui dalam tumbuhan khususnya dari keluarga 'Solanaceae' yang juga dikenali sebagai Nightshades. 

Nikotin ini boleh menyebabkan ketagihan dan ia bukan bebas risiko. Walau bagaimanapun, ia bukanlah punca utama penyakit berkaitan merokok. Apabila Nikotin berada dalam sistem badan kita, ia mencetuskan otak untuk mengeluarkan hormon Dopamine, serta mencetuskan kesan jangka pendek seperti peningkatan dalam kadar jantung dan tekanan darah. Terdapat banyak salah faham oleh orang ramai tentang Nikotin di mana 10% dewasa memahami bahawa sebahagian besar kemudaratan kepada kesihatan daripada merokok bukan disebabkan oleh Nikotin. 

Walau pelbagai cara atau kaedah telah dijalankan mengenai bahaya asap rokok, namun masih ramai perokok tegar yang menyalakan api dan menghembuskan asap rokok sesuka hati dan ia mampu mendatangkan kesan buruk pada alam sekitar dan juga orang di sekeliling. 

Proses pembakaran membabitkan penggunaan oksigen dan tembakau itu menyebabkan asap rokok yang mengandungi bahan toksik dibebaskan. 


Justeru, jika ada produk alternatif merokok yang tidak melibatkan proses pembakaran, maka risiko penyakit disebabkan asap rokok dapat dikurangkan. 

"Jika seseorang ingin berhenti merokok, mereka boleh menukar rokok dengan produk lain yang mengandungi tembakau atau nikotin. Sesetengah produk ini boleh menjadi alternatif selamat untuk merokok. Walau bagaimanapun, ia mungkin turut mengandungi bahan kimia yang boleh menyebabkan masalah kesihatan." Sumber Medical News Today.

Memang tidak dapat dinafikan agak sukar untuk membuang ketagihan merokok, apatah lagi untuk berhenti terus tabiat itu.

Kajian menunjukkan alternatif bebas asap rokok seperti vape dan produk tembakau yang dipanaskan dikategorikan kurang berbahaya berbanding rokok dan merupakan salah satu kaedah pengurangan kemudaratan tembakau.

  • Produk bebas asap rokok turut memberikan nikotin, yang bersifat ketagihan dan tidak bebas risiko, tetapi tanpa pembakaran dan asap. Dengan tidak membakar tembakau, produk ini mengurangkan risiko kemudaratan secara keseluruhan, menjadikannya pilihan yang lebih baik untuk orang dewasa daripada rokok konvensional.
  • Produk tembakau yang dipanaskan memberikan rasa dan deria yang serupa pengalaman. Ia menyediakan nikotin yang ketagihan dan tidak bebas risiko tetapi ia tidak mengeluarkan sebarang asap iaitu punca utama penyakit berkaitan Tembakau.
  • Produk Tembakau Dipanaskan (HTP) adalah salah satu daripada banyak yang tersedia produk alternatif bebas asap rokok yang terdapat di pasaran seperti vape, e-cigarette dan lain.lain.
  • Daripada membakar tembakau, HTP memanaskannya dan oleh itu tidak mengeluarkan sebarang bentuk asap. Apa yang dilepaskan sebaliknya adalah aerosol.
  • Pilihan terbaik untuk perokok dewasa ialah berhenti merokok dan nikotin sama sekali walau bagaimanapun, kebanyakan orang dewasa tidak akan berhenti yang mana itulah sebabnya, produk bebas asap rokok adalah alternatif yang lebih baik kepada mereka berbanding dengan merokok berterusan.

Udara yang bersih, sihat dan bebas dari asap rokok merupakan hak asasi bagi setiap orang. Oleh yang demikian, kita patut sedar dan membiasakan pola hidup sihat agar diri kita dan masyarakat hidup dalam keadaan sihat dan bersih.

0 beri komen di sini:

Catat Ulasan

Untuk sebarang pertanyaan, pengiklanan, tajaan, kolobarasi dan jemputan boleh hubungi LeYa melalui email anagurlz87@gmail.com