Sabtu, 19 September 2020

6 Sebab Utama Kenapa Sunway Lagoon Jadi Destinasi Percutian Paling Best

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera...

Bila tiba saja hujung minggu, pasti ibu bapa mula pening nak bawa anak-anak bercuti. Jadi, apa kata kali ini anda bawa anak-anak anda setiap minggu ke Sunway Lagoon?

Kalau nak tahu, Sunway Lagoon ada kejutan menarik dari Pinky, puteri Gibbon yang akan berpindah ke rumah baru yang terletak di pulau buatan manusia yang juga dikenali sebagai "Upcycled Floating Island".

Menarik bukan? Kalau nak tahu lagi, Pinky the Gibbon ini bertangan putih dan berumur 15 tahun. Dan paling menarik, dia sangat bijak dan nakal. Gibbon ini turut dikenali sebagai lar gibbon (Hylobates lar), di mana ia merupakan spesies terancam dalam keluarga gibbon, Hylobatidae. Bulu gibbon mempunyai variasi dari warna hitam, coklat gelap dan perang. Tangan dan kaki gibbon berwarna putih serta mempunyai kolar berwarna putih. Gibbon mempunyai muka yang berwarna hitam.


Upcycled Floating Island itu juga sebenarnya diperbuat daripada sisa kitar semula lebih daripada 300 kilogram seperti kepingan Styrofoam, botol plastik & tong klorin yang dipromosikan oleh United Nation's global Sustainable Development Goals (SDGs). Bukan sahaja nampak cantik dan comel, tetapi Upcycled Floating Island buatan manusia ini mampu melindungi, memulihkan dan mempromosikan penggunaan ekosistem terestrial secara lestari.

Upcycled Floating Island merupakan hasil titik peluh daripada lapan orang dan pembinaan pulau ini mengambil masa selama 14 bulan. Dianggarkan kos pulau ini mencecah sehingga RM150,000.00. Antara keunikan yang terdapat di pulau ini adalah ia terapung di tengah tasik dan penjaga zoo akan menaiki bot untuk memastikan setiap keperluan di pulau dan Pinky terjaga.

Tidak hanya menawarkan promosi di Upcycled Floating Island, Sunway Lagoon juga merupakan hub atau one stop center kepada anda yang nak berseronok di kebanyakan aktiviti permainan kering dan air. 

1) Fish Feeding Experience di What the Fish?

Anda juga berpeluang memberi ikan makan di "What the Fish?" di tasik tersebut. Di tasik ini antara ikan air tawar yang boleh didapati adalah Ikan Merah Malaysia (Kelah Merah), Jawa Barb (Lampam Jawa), Rohu, Bala Shark (Ikan Hias Tutung), Ikan Sultan (Jelawat), Giant Gourami (Ikan Kaloi), Arapaima, Bighead Carp dan Tinfoil Barb (Lampam - ikan hias).

2) Pontoon Boat Tour

Jangan lepaskan peluang merasai pengalaman di "Pontoon Boat Tour". Di sini anda akan dibawa mengelilingi tasik dan melihat Pinky the Gibbon dengan jarak yang lebih dekat. 


 

3) Mandi - Manda Di Setiap Aktiviti Air 

Dah puas bermain bersama Pinky the Gibbon yang bijak dan nakal, bagi ikan makan, apa kata bawa anak-anak dan keluarga untuk santai dan relaks dekat Surf Beach atau mana-mana aktiviti permainan air. Rugi dah masuk tak buat semua aktiviti best kat dalam!





4) Sunway Wildlife Park

Bukan itu sahaja. Anda juga boleh menikmati hari-hari cuti anda dengan mengunjungi Sunway Wildlife Park dan melihat petting zoo yang ada di sana.




5) Sunway Train Station 

Jangan risau yang tak larat nak berjalan kaki, lebih-lebih lagi ibu-ibu dan bapa kita yang dah berumur. Kat sini ada je disediakan Train untuk pergi ke satu tempat ke tempat yang lain. Best kan!



Dah puas mandi-manda dan bermain permainan, senang untuk anda mencari hidangan makanan yang ada di dalam Taman Tema. Katakan saja apa yang anda inginkan. Jika tekak anda terasa nak menikmati makanan barat, terdapat banyak kiosk seperti Marry Brown, Burger King, Subway ada di dalam. 




Tak dilupakan juga kepada tarian ala-ala Red Indian  atau tarian mengikut tema yang Sunway Lagoon cipta di setiap musimnya, anda berpeluang menyaksikan tarian ini di dalam Sunway Lagoon Theme Park.


Best ke best? Anda tidak perlu pening-pening untuk fikir ke mana nak bawa keluarga atau anak-anak bercuti. Semuanya tersedia dan pilihan yang pelbagai di Sunway Lagoon. Yang berani dan semangat kental, boleh cuba aktiviti extreme seperti Bungy Jumping, Haunted House dan lain-lain.

Tiket bermula RM138 untuk dewasa dan RM113 untuk kanak-kanak dan warga emas. Jadi, apa tunggu lagi, kunjungi Sunway Lagoon Malaysia untuk melihat Pinky the Gibbon yang bijak! dan bermain di semua aktiviti yang ada di dalam Theme Park.

Untuk maklumat lebih lanjut mengenai Sunway Lagoon, anda boleh layari laman web di www.sunwaylagoon.com

6 ulasan:

  1. betul, tak pernah bosan masok sunway lagoon.. sebab mmg best

    BalasPadam
  2. wah bestnyaaa. pernah sekali masuk sunway lagoon dulu, memang best..hehe

    ♕Tiara Sapphire♕

    BalasPadam
  3. Lama tak ke Sunway Lagoon. Tggu baby besar sikit nak bawa semua repeat berhibur dekat sini.

    BalasPadam
  4. masa kecik2 dulu ni la tempat idaman ramai kanak-kanak.. Hahah

    BalasPadam
  5. lama tk pergi sunwayy

    https://nasuha-itsmyessay.blogspot.com/2020/09/aku-dapat-suprise-box-daripada-anak.html

    BalasPadam
  6. Lama tak pergi sunway lagoon . Hari ada tengok sunway lagoon buat tiket promosi . Dah cadang nak pegi . Habis2 tgok pkpb semula .alahaii

    BalasPadam

Untuk sebarang pertanyaan, pengiklanan, tajaan, kolobarasi dan jemputan boleh hubungi LeYa melalui email anagurlz87@gmail.com